We hebben al en zweeftrein, waarom nog geen zweefauto's?

Op een electrisch magnetisch veld dat afstoot, kan een trein rijden/zweven.
Waarom zijn er nog steeds geen toepassingen voor auto's ontworpen er is dan alleen nog maar de luchtweerstand, de techniek is er!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Er zijn grote kosten verbonden aan de aanleg van zweefwegen. Beton of asfalt zijn dan niet langer geschikt. Het moet een metaal wezen want er moet electrische energie doorheen. Een tussenoplossing is metalen draden in het wegdek. Maar dat is natuurlijk ook wel gevaarlijk.
Deze zweefwegen permanent van energie voorzien loopt ook in de papieren.
Het wachten is wat dit betreft op voortgang op het gebied van supergeleiding. Dat is een verschijnsel dat in een materiaal alle elektrische weerstand wordt weggenomen en als dat materiaal dan in een ring gelegd wordt dan blijft een eraan toegevoerd stroompje doorlopen zonder verdere voeding. Zo een stroom die rondgaat in een ring wekt een magnetisch veld op. En daar kunnen dan magneten onder voertuigen op zweven. Of kleinere superringen onder die auto's.
Een stapje verder en kunnen ons vervoeren in vliegende schotels. Dan moeten we leren het aardmagnetisch veld zo te gebruiken dat we er op kunnen glijden. Dat veld (ook een kring)is heel zwak (gelukkig want stel je voor) maar dat maakt voor de toepassing niet uit. Als het veld in de kring van het voertuig dan maar sterk is. Dat zal dan moeten komen van een soort blower en de lading van de rondgierende deeltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

omdat je dan geen rail hebt die dan auto kan geleiden, zodra er wel een rail is, is het weer een trein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De techniek is er, de infrastructuur niet. Dat geldt overigens ook voor de trein, die is nog niet 'algemeen toepasbaar' vanwege de hoge kosten voor aanleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je wel allemaal in één rij blijven rijden, en bij iedere afslag mpet dan ook een magnetische afslag komen.
Of je zou moeten combineren, zweef rijden en "normaal" rijden, maar dan denk ik dat de kosten wel heel erg hoog oplopen. Het zal sowieso een kostbare geschiedenis worden.
jc54
14 jaar geleden
Daar zijn een boel redenen voor.

--  Het is waanzinnig duur.
--  Je *moet* over een rail rijden.
--  Daardoor kun je niet overal komen.
--  Het op de rail komen en er weer afkomen is moeilijk.
--  Als je de auto ook buiten de rail wilt gebruiken, sleep je contine een hoop extra gewicht mee. Dat kost veel brandstof.
--  Je kunt niet meer zelf rijden en sturen.
--  Het systeem is vooral geschikt voor de grote afstanden. Dit vanwege de snelheid en omdat wissels ("op- en afritten") complex en dus duur zijn. Op onze snelwegen heb je teveel op- en afritten (wissels) nodig.

Je ziet dan ook in de praktijk dat de magneetzweeftrein alleen als prestige-project wordt opgezet. En dan nog alleen maar voor het in één lijn snel transporteren van veel mensen. Een echt spoorwegnet, met meerdere routes, met wissels en seinen, bestaat nog nergens.
Cryofiel
14 jaar geleden
Het duurste van zo een zweeftrein is het spoortraject met supergeleidende magneten. Een paar kilometer kost vele miljoenen. Bij Shanghai is er net een trajectje Maglev aangelegd, dat kostte 10 miljard Yuan. Hoeveel kilometer snelweg wilde je hier mee uitrusten?
Nog los van wat andere probleempjes als je met je auto met 400 km/u over de snelweg vliegt. Die snelheidscamera's!
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kost een paar kilometer gewone snelweg?
De meeste mensen willen graag met hun auto van huis naar huis/kantoor rijden; heb je al uitgerekend hoeveel km van die hightech-rail er dan in Nederland moet komen te liggen. Of iedere auto is auto zoals die nu is plus nog de voorziening om op de snelrail te rijden. Ik vrees dat bijna niemand zo'n auto noch de bijbehorende wegenbelasting zal kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat volstrekt onbetaalbaar is (op publieke schaal, dan).