Waarom is de remweg van een auto langer wanneer deze hard rijdt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.9K

Antwoorden (3)

De remweg van een auto (of fiets, of ...) wordt bepaald door meerdere factoren, oa wegdek (glad nieuw wegdek of oud ruw asfalt), staat van de remmen, versleten banden, ...).

Belangrijkste factor is echter je snelheid voordat je gaat remmen. Je kunt namelijk maar een bepaald percentage van je snelheid afremmen per seconde (Bij harder afremmen ga je in de slip, of over de kop).

Je remafstand met de auto kun je globaal berekenen door je snelheid te delen door 10, dat in het kwadraat te doen, en dat getal te delen door 2. Bij nat wegdek moet je daar nog eens keer 1,5 doen.

Dus stel je snelheid is 20 km/uur --> remweg 2 bij droog weer, 3 m bij nat weer.
bij 100 km/u --> 50 resp 75

Dus als je 5 keer zo hard rijdt, wordt je remweg 25 keer zoveel. (5 in het kwadraat). Daar kunnen geen nieuwe remmen, ander asfalt of goede banden tegenop: Je snelheid bepaalt hoofdzakelijk je remweg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je harder rijdt terwijl de "remvertraging" hetzelfde blijft duurt het langer voor je stil staat.
De formule waarmee je de remafstand berekent is ;
Afstand = beginsnelheid * (rem)tijd - 0,5* remvertraging * tijd * tijd

tijd in secondes, snelheid in meters per seconde.

Een personen auto moet minimaal 7 meter per secondekwadraat kunnen remmen (remvertraging)

De tijd reken je uit door de beginsnelheid (in meters per seconde) te delen door de remvertraging.

Rijdt je bv 35 meter per seconde (=126 km/h) dan rem je in 5 seconden naar nul als de remvertraging 7 m/s is.

Dan leg je af: (35*5)-(0,5*7*5*5)=87,5 meter.
Rijdt je 28 m/s (100,8 kmn/h) danduurt remmen 4 seconden(28/7)
De remweg is dan (28*4)-(0,5*7*4*4)=56 meter

s = vt + 0,5*a* t^2 ...a is hier versnelling, bij vertraging wordt dit dus een negatief getal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb hierbij geen rekening gehouden met de reactie tijd.
Als je hiervoor 1 seconde neemt momt er dus bij de remweg 1 seconde lang de beginsnelheid im meter per seconde bij.
Bij 35 m/seconde dan dus 35+87,5=122,5meter
Bij 28 m/seconde dan 28+56=84meter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het simpel te houden, zie het als wanneer je loopt en stil wil gaan staan. Dan sta je sneller stil dan als je rent en wilt stoppen, dan heb je een paar passen extra nodig.