Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is er fout?

als je achteruit rijd in een vergelijkbare straat als deze en je rijd tegen een achteruit rijdende auto aan, wie is er dan fout, achteruit rijdend verkeer is altijd fout, maar wat als je allebij achteruit rijd.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
660
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh nou ik wil wel weten wat daar uitkomt, ik had zoiets laatst ook bijna.
Antoni
14 jaar geleden
"Je rijdT", "achteruitrijdend" zonder spatie en "allebEI", alsjeblieft.
Antoni
14 jaar geleden
Sorry, ik had nog niet gelezen dat je dyslectisch bent, toen ik mijn eerste reactie gaf. Ik vraag me trouwens af of alledrie je fouten veroorzaakt zijn door je dyslexie, maar dat is verder niet belangrijk. Als je een verklaring wil hebben voor het feit dat ik mensen op hun taalfouten wijs, lees dan mijn antwoord op deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/vinden-mensen-andermans-taalfouten-corrigeren.7779?p=2

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De praktijk wijst uit, dat er in zo een geval de schuld 50-50 over beide partijen verdeeld.
Beide auto's verrichten een bijzondere manoeuvre volgens art. 54 RVV.
Zie dit praktijkgeval:
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal!

Andere antwoorden (6)

Dan komt de auto uit het parkeervak van een andere wegsoort. Bovendien komt hij uit stilstand en jij niet. Dit zeg ik als ik logisch nadenk over de situatie.

Ik denk overigens in de praktijk dat beide partijen de schuld krijgen toegewezen.

Toegevoegd op 20-05-2009 15:08:11
Bij de eerste alinea hoort: de auto uit het parkeervak zit fout.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken wordt er dan door de verzekeraars afgesproken dat ieder verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen schade omdat er inderdaad geen schuldige aan te wijzen is. Heb je dus geen allrisk-verzekering ben je de pineut.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gene die het parkeervak uitrijdt is volgens mij altijd in de fout. Omdat hij de weg oprijd moet je altijd iedereen voorrang geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En degene die achteruitrijdt is ook altijd fout. Achteruitrijden is namelijk op zich al een bijzondere verrichting, en dan moet je altijd iedereen voorrang geven.
Deboender heeft gelijk. Wie van een parkeervak komt(of zelfs als je langs de kant geparkeert staat) moet altijd voorrang geven aan de rest van het verkeer, ook al rijdt deze achteruit.

Als je allebij achteruit rijdt tegen elkaar zonder dat er iemand uit een parkeervak komt zal het juridisch moeten worden opgelost. En ik heb het idee dat beide partijen in dit geval de verzekering moeten laten uitkeren voor schade aan de ander.

Toegevoegd op 20-05-2009 15:19:17
Mocht er geen juridisch standpunt genomen worden zal er trouwens door geen van de verzekeringen uitgekeerd worden, dan mag je allebij zelf dokken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beiden doen een bijzondere verrichting. Dus beiden zijn fout.
En bijzondere verrichteningen kan je niet optellen zodat partij a er 2 doet en partij b er 1.

Dus zoals al genoemd Gedeelde schade
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit inderdaad meegemaakt. We moesten het 50/50 oplossen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding