Is het slecht om je auto al bijna meteen in de 5e versnelling te zetten en zo bijna heel de rit te te rijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ook afhankelijk van het vermogen van je auto.
Je hebt best motoren die met 1.500rpm een auto laten voortpruttelen, Amerikaanse v8-en bijv., die zoiets niet met een Italiaanse V8, die moet het vermogen uit z' n toeren halen.
In principe is het nieuwe rijden gewoon slecht voor je motor. Dit zeg ik omdat de meeste mensen niet aanvoelen wanneer hun motor te weinig toeren draait. Kijk maar eens naar de berichten over "zuinige Hollanders" die sinds enkele jaren in de bergen stranden omdat ze "zuinig aan het rijden" zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik denk niet dat het heel goed is voor de auto, mijn auto is er nu mee opgehouden, telkens als ik hem in de 5e versnelling zet dan krijgt ie geen power meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is beter te wachten tot je motor op bedrijfstemperatuur is. Bovendien moet je terugschakelen als je toerental teveel zakt en ook bij het accelereren moet je terugschakelen. Bij te lage toerentallen wordt de belasting te groot met zuigerslijtage tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder normale omstandigheden is 2000 rpm een minimaal toerental voor koeling en smering. Onder de 2000 rpm kan de motor zichzelf ook niet schoon houden met storingen tot gevolg. Bij zware omstandigheden als bergen en hoge temperaturen moet het toerental nog hoger liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit betreft dan wel benzine wagens. Diesels kunnen al normaal werken bij een wat lager toerental.
Nee, is niet slecht mits je wel voldoende toeren draait...Dus de gehele rit op de buitenwegen en snelwegen. Uiteraard op normaal toerental bij vertrek opschakelen.