Wie kan me uitleggen hoe het nou precies zit met kentekenborden van auto's

Vaak zegt mijn moeder he kijk! Dat is een nieuwe auto ik begrijp niet hoe ze dat nou kan zien ze zegt dat ze het ziet aan de kenteken borden. Maar ik begrijp er helemaal niks van. Zei zegt ook dat er steeds een nieuw cijfertje bijkomt. Wie kan me dit superduidelijk uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Je kunt het zien aan de lettercombinaties.

De nieuwste auto's hebben 2 cijfers, dan 3 letters en dan 1 cijfer.
Als de nummerborden in de Fxx serie (99-FZZ-9) op zijn, dan gaan ze verder met de Gxx serie.

Momenteel zitten ze al bij de Pxx-serie en als die op is gaan ze naar de Rxx serie.

De iets oudere auto's hebben eerst twee cijfers, dan twee letters en dan weer twee letters:
99-ZZ-ZZ
Nog oudere auto's hebben twee twee letters-twee cijfers-twee letters (ZZ-99-ZZ)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overzichtelijk +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom gaan ze van de Pxx niet naar de QXX dat is toch alfabet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De letter lijkt te veel op de P, de C, de O, en de 0, en is daarom afgevallen. Het verhaal dat op internet (ondermeer op www.wikipedia.nl) de ronde doet, dat de Q wordt gebruikt voor exportauto's, is niet waar. In Belgie gebruiken ze de Q wel, maar dan alleen voor de nummerplaten van aanhangwagens." http://www.leerwiki.nl/Waarom_zie_je_nooit_de_letter_Q_op_nummerborden_van_auto's%3F
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord Loenie bedankt voor het opzoeken maar wat hij zei in reactie hielp me echt verder bedankt jullie 2 dikke +

Andere antwoorden (1)

Hier staat het precies omschreven. Duidelijker kan niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kenteken