Geflitst zonder rijbewijs met 65 te hard en minderjarig. Wat is de straf?

Iemand waarmee ik bevriend was heeft in maart 2020 op een 80 weg zonder rijbewijs 150 gereden. Na correctie is het dus 65 kilometer per uur te hard. Tevens is hij ook minderjarig en nam hij zonder toestemming het voertuig mee. Hoelang duurt het( nu nog niet gebeurd) tot de zaak voorkomt en wat is de straf hiervoor?
Edit:
De jongen was op dat moment 16 jaar oud en reed in de auto van zijn ouders. Deze hebben aangegeven dat hij degene is geweest die reed. Ik hoorde dat je dan ook een aantal jaar je rijbewijs niet mag halen. Klopt dat?
Hij wordt dus aansprakelijk gesteld voor het te hard rijden zonder rijbewijs.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
2.7K
crispy
3 jaar geleden
Je zegt dat deze vriend minderjarig is. Hoe oud is hij? want het maakt best wel iets uit of iemand 10, 12, 16 of 17 is...
ronron1212
3 jaar geleden
De eigenaar krijgt de bekeuring thuis als hij de boete niet wil betalen en aangifte doet van joyrijden dan pas kom je vriend mogelijk in beeld. Geflitst wordt namelijk het kenteken niet de berijder.
Utrecht
3 jaar geleden
65 te hard, minderjarig, (dus ook geen rijbewijs), joyrijden.
Dat wordt een flinke douw. Heeft hij/zij nog heel erg geluk minderjarig te zijn; zal flink schelen in de strafmaat.
TurfGraver
3 jaar geleden
Boete komt niet thuis, je mag voorkomen.

Antwoorden (1)

De straf komt op rekening van de houder van het kentekenbewijs. Dat het een aantal maanden duurt betekent niets en is vrij normaal. Hangt ook een beetje af van wat de kentekenhouder nog meer op zijn kerfstok heeft staan. Als jouw kerfstok schoon is kan de straf erg meevallen. Als het een herhaling is van gelijksoortige overtreding kan het zwaarder uitpakken. Het is aan jou de keus of je een blanco strafblad wilt houden of het met je vriend op een akkoordje gooit. 65 km kan betekenen, dat je het rijbewijs tijdelijk kwijtraakt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Je mag voorkomen en reken ook maar op een boete van +700 euro.
tinus1969
3 jaar geleden
Er is overigens grote vertraging bij de rechtbanken door Corona. En hier moet ook vastgesteld worden wie er achter het stuur zat.