nov auto gekocht.komt feb2010.zojuist gebeld door dealer(bpmverhoging =+200 euro)mag dit zomaar, worden we belazerd?geen bpmverlaging 2010?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Het beste antwoord

Ik ben al 20 jaar werkzaam in de auto verkoop, en je zult gewoon moeten betalen, je kunt er zoals er in één van de vorige antwoorden staat ook niet vanaf, als het gaat om een BTW of BPM verhoging. Als de verkoper binnen drie maanden na de koop de prijs verhoogt, kunt je de koopovereenkomst vaak ontbinden. je hoeft de auto dan niet af te nemen en te betalen. je moet dit zo snel mogelijk schriftelijk aan de verkoper laten weten. Het is niet mogelijk om de koopovereenkomst te ontbinden als de prijsverhoging wordt veroorzaakt door een wettelijke prijsverhoging, bijvoorbeeld door een verhoging van de BTW of de BPM.

Algemene Voorwaarden

De meeste nieuwe auto’s worden gekocht bij BOVAG-bedrijven. In deze gevallen zijn de BOVAG voorwaarden van toepassing. In de voorwaarden wordt een onderscheid gemaakt tussen een vaste verkoopprijs en een niet- vast overeengekomen prijs. Bij een vaste prijs zal dit expliciet in de koopovereenkomst staan.
Wijzigingen in belastingen mogen altijd worden doorberekend ongeacht een vaste of niet- vaste prijs. Wijzigingen in fabrieks- of importeursprijzen en wijzigingen in valutakoersen mogen alleen worden doorberekend bij een niet-vast overeengekomen prijs. In dit laatste geval mag u de overeenkomst na zo'n prijsverhoging ontbinden. Dit moet schriftelijk binnen tien dagen na kennisgeving. Doet u dit aangetekend of per fax met ontvangstbevestiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als jij al een prijs heb afgesproken en dit ook op papier hebt kan hij niet bellen met een prijsverhoging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk anders een op de site: www. nieuweautoprijzen.nl
Mogelijk word je daar wat wijzer.
jc54
14 jaar geleden
Hij kan het altijd proberen natuurlijk, maar zeg hem dat je het niet kunt betalen, en dus genoodzaakt bent de auto af te bestellen. Wedden dat je het niet hoeft te betalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Wullenweber;

In vrijwel elk koopcontract staat een voorbehoud voor dit soort prijswijzigingen. Zelfs als de fabrikant de prijs tussentijds verhoogt wordt dat aan jou doorberekend. De enige manier om daar onderuit te komen is ofwel de prijs op het monent van tekenen meteen te voldoen (kost je je rente en het risico is voor jou als de tent op de fles gaat) danwel de prijs keihard contractueel vast te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit mag gewoon. Belastingwijzigingen mogen achteraf worden doorberekend omdat een verkopende partij GEEN politiek risico hoeft te nemen. Is overigens ongeveer het enige wat achteraf tot eenzijdige wijzigingen kan leiden.

Echter, jij bent NIET langer gebonden aan je koopcontract. Je mag kostenloos annuleren na een dergelijke actie...ook jij kan nl. door dit soort politieke risico's in perblemen komen waarvoor je feitelijk niet getekend hebt.

Zal overigens een verhoging CO2 tax zijn vermoed ik....