Wordt de afwijking op een snelheidsmeter van de auto nu groter of kleiner naarmate je banden slijten ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
11.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
zie https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtrek-calculator/

Het beste antwoord

Als de radius van de band kleiner wordt, zal de werkelijke snelheid van de auto groter zijn dan wat de meter aangeeft.

Dit komt omdat de snelheid waarmee de wiel ronddraait (hoeksnelheid) in radialen/sec maal de radius van de wiel gelijk is aan de snelheid. Wanneer de radius kleiner wordt zal bij gelijk blijvend hoeksnelheid de snelheid minder worden. Omdat je als bestuurder ziet dat de snelheid schijnbaar achterloopt, geeft je meer gas om te compenseren.

Dat is de theorie. Een voorbeeld: Als je 120 km/uur rijdt met banden met een radius van 20 cm hebben de banden een hoeksnelheid van 166,67 radialen/s. Als de band 1 mm profiel verliest door wat voor reden dan ook, zal de radius 0,199 meter worden. De snelheid die je meter aangeeft is 119,4. Dit is een verschil van 0,5%. Je hebt dan een afwijking van 0,5%. Deze afwijking wordt alsmaar groter wanneer de band verder afslijt.

Is wel een triviale afwijking die waarschijnlijk niet eens gemeten kan worden met de goedkope snelheidsmeters die in auto's ingebouwd worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De meter zit niet in het rubber van de band lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Groter. Omdat de omtrek van de banden slijten. Leg je een iets kortere afstand af met een omtrek. De snelheidsmeter in een auto is standaard eist onder de werkelijke snelheid afgesteld.

Als ik 120 op mijn snelheidsmeter rij, geeft Tomtom 115 per uur aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste snelheidsmeters op de auto rekenen de snelheid uit adhv het aantal omwentelingen van je as. Dit is niet helemaal nauwkeurig omdat de grootte van het wiel de snelheid mede bepaalt. Het feit dat je met zachte of hard opgepompte banden kan rijden kan al een snelheidsverschil veroorzaken. De meeste (alle?) tellers in de auto staan daarom aan de voorzichtige kant ingesteld. Zo kan de fabrikant niet aansprakelijk gesteld worden omdat zijn teller de oorzaak is dat men sneller rijdt dan toegestaan.

Hoe minder profiel zou dus betekenen kleiner wiel dus lagere snelheid. In de praktijk zal die afwijking wel zo klein zijn dat het niet vast zit op 6mm rubber... :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt er vanaf of je de fabrieksbanden onder de auto hebt zitten en banden met een ander formaat.

Bij de originele banden zal er een afwijking kunnen onstaan. Als de banden groter zijn dan het origineel wordt de afwijking kleiner.

De afwijking kan volgens mij alleen worden waargenomen door professionele microben-naaiers...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Auto snelheid meters geven altijd een te grootte waarde aan. Door slijtage aan je banden wordt de afgelegde weg per omwenteling van je wiel kleiner terwijl je snelheidsmeter gelinieerd is aan omwentelsnelheid van je wielen.

M.a.w. : Als je banden slijten zul je steeds langzamer rijden als je je snelheid meter op b.v. 100 km/u houdt, dus de afwijking wordt groter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt eraan of je teller op dit moment teveel of te weinig aangeeft. Naarmate je banden slijten zal de omtrek van je wielen kleiner worden. Je wielen zullen dus per afstand meer omwentelingen maken.
Stel dat je banden een omtrek hebben van 1 meter. Dan zullen ze dus elke 10 meter 10 omwentelingen maken.
Zullen ze afgeslijten tot (overdreven) 50 cm omtrek dan zullen ze elke 10 meter 20 omwentelingen maken. Je teller geeft dus een hogere snelheid aan dan je werkelijk rijd.

Overigens is het zo dat de meeste tellers iets te veel aangeven. Dit kun je testen door op een rustige snelweg exact 120 km/u te gaan rijden op de teller. Klok dan precies 1 km af middels de hectometer paaltjes. Hier zul je dan normaal gesproken precies 30 seconden over moeten doen. ( 1 km in 30 sec = 2 km per minuut = 120 km/u)
Je zult over het algemeen zien dat je er minder over doet dan 30 seconden.

Als ik exact 130 ga rijden doe ik er 30 seconden over. mijn teller geeft dus ook teveel aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De afwijking wordt idd iets groter maar in de praktijk is dat te klein om op te merken op je snelheidsmeter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij zitten de mensen die zeggen dat de teller te weinig gaat aangeven er echt naast. Je wielen draaien per afgelegde afstand vaker rond en dan zal de teller toch teveel aangeven?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij gelijkblijvend hoeksnelheid zal de meter hetzelfde blijven aangeven. De snelheidsmeter telt immers het aantal omwentelingen. De snelheid die door de banden aan de auto wordt gegeven wordt echter steeds kleiner. Immers, de relatie tussen rotatie en translatie is als volgt: Translatie snelheid = rotatiesnelheid maal radius Ergo, de meter geeft teveel aan.
Ha, die Hamabo;

Ik kan bovenstaande theoriëen met een praktijkvoorbeeld onderbouwen; ik heb ooit de dagteller van mijn auto tweemaal na dezelfde lange retourrit vóór en ná bandenwissel gecheckt en met nieuwe banden was de afwijking zo'n 2,5 à 3% ten opzichte van bijna versleten exemplaren. Niet een verschil dat op je snelheidsmeter echt in de gaten loopt dus.