Is een mistvoorlicht tegenwoordig standaard op auto's?

Telkens als het hier over mistlichten gaat heeft iedereen het maar over mistvoorlicht, is dat normaal om te hebben? Of bedoelen mensen dan gewoon hun groot licht? Dat zijn toch twee verschillende lichten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mistlichten worden op veel nieuwe auto's ook als bochten (?) lichten gebruikt die dan aangaan als je je richtingaawijzing aanzet en/of de bocht in stuurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
richtingaanwijzer, knipperlicht

Het beste antwoord

Ja, het is normaal om een mistvoorlicht te hebben. Maar niet verplicht en zeker ook niet standaard. Als je dit wil dan moet je een luxere uitvoering van de auto kopen of ze later apart laten inbouwen.

Het mistlicht voor is handig omdat deze speciaal gemaakt is om beter te kunnen zien tijdens extreme mist. Als je je groot licht opzet dan zie je heel veel wit extra, maar je kunt minder ver zien dan met je gewone verlichting. Dankzij de mislichten, die meer naar beneden op de weg schijnen, heb je wel wat beter zicht op de weg, de belijning en de reflectoren e.d. langs de weg.

Om te laten zien wat het verschil is tussen groot licht en je mistvoorlampen heb ik onderstaande foto opgezocht.

Naast de bovenste grill (met het Ford-logo) zitten de koplampen. Aan weerskanten van de onderste grill zie je de mistlampjes.

Het zijn dus inderdaad echt twee verschillende lichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je ziet het wel steeds vaker, maar standaard is het niet.

Bijvoorbeeldbij de Kia picanto zitten de mistlampen voor in het "exterior pack", waarvoor je een meerprijs moet betalen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor auto's in gebruik genomen na 31-12-1997 is een mistachterlicht wel verplicht. (Artikel 5.2.51, regeling voertuigen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mistvoorlicht is op bijna alle modellen een optie, het is in elk geval niet verplicht. Mistachterlicht is dat wel, zelfs op aanhangers.
Groot licht is niet hetzelfde als mistlampen, en zeker geen aanrader bij mist: je ziet dan (nog) minder dan met dimlicht of mistlicht. Vroeger had je bij mistlampen nog onderscheid tussen verstralers (om iets verder te kunnen zien) en breedstralers (om de berm beter te kunnen zien en daardoor op de weg te blijven...) maar of dat onderscheid nog steeds gemaakt wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. Op aanhangers die al in gebruik waren voor 1998 is ook het mistachterlicht niet verplicht. Komen we meteen bij het grote struikelblok, bij aanhangers zonder kenteken is geen ingebruikname datum bekend en kunnen dus ook niet verplicht worden om een mistachterlicht te voeren.