Wie heeft hier voorrang?

Zie tekening!

Uitleg:
De rode en de gele auto willen allebei naar baan II.

Welke auto zal moeten wachten tot de andere voor hem in de baan zit?

Deze situatie zit bij de afslag Kralingse Zoom vanaf de A16 (parallelrijbaan) richting zuiden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Misschien niet al te duidelijk op de tekening maar de streep tussen baan I en baan II is doorgetrokken als je van II naar I wilt, maar niet doorgetrokken als je van baan I naar baan II wilt.

Toegevoegd na 14 minuten:
De gele rijdt al op de afslag maar wil naar de (extra) linkerbaan van de afslag. Op hetzelfde moment wil de rode auto van de snelweg naar de afslag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hier het juiste antwoord, Niemand heeft voorrang, Beide voertuigen doen een bijzondere verrichting, namelijk van rijbaan wisselen. Rood mag naar rechts, maar niet 2 banen. hij komt dan de doorgetrokken streep tegen. Geel mag naar links want de stippel lijn zit aan zijn kant en dan betekent het dat je er overheen mag. Daarnaast mag hij omdat er blokken zijn ook nog eens rechts inhalen! Deze situatie is niet veel anders als die van een snelweg met 3 rijstroken, waar beide auto's naar het midden willen. In gevallen van schade hier zal in de meeste gevallen het gedeelde schuld zijn. Helaas ben ik buiten ex verkeersschool instructeur, ook nog eens ervaringsdeskundige

De gele gaat gewoon rechtdoor, dus heeft volgens mij voorrang. Toegevoegd na 7 minuten: Eigenlijk is de tekening niet duidelijk genoeg. Hoe verloopt de belijning op de weg verder?

Volgens mij is de gele auto invoegend verkeer? En zit de rode al op de rijbaan? In dat geval heeft dacht ik de gele voorrang..invoegend verkeer gaat toch altijd voor? pff..ik twijfel eigenlijk.. :-)

Die streep tussen baan 1 en 2 is doorgetrokken toch? In dat geval denk ik dat de rode auto voorrang heeft, die hoeft alleen naar naar rechts te verschuiven. De gele auto zal eerst naar baan 3 moeten (invoegen) en na de doorgetrokken streep naar baan 2 verschuiven (achter de rode auto) dus. al met al een gekke situatie...

Volgens mij is dit geen voorrangssituatie. De gele auto gaat van rijbaan veranderen, daar mag je een auto op de andere rijbaan niet bij hinderen. De rode gaat uitvoegen, idem dito. Dus beschaafd ritsen.

Volgens mij heeft die gele auto gewoon de verkeerde rijbaan gekozen en moet hij gewoon op de rechter rijbaan blijven (I) en bij de eerstevolgende afslag keren.

De foto gaat van rechts naar links wat al verwarrend kan zijn. En als ik goed denk de rode omdat de gele eerste op baan 3 moet komen om op baan 2 terecht te komen. Want het lijkt me niet dat bij een aflag de gele auto gewoon rechtdoor kan rijden? Toegevoegd na 1 minuut: Oh de vraag is geupdate maar denk nog steeds hetzelfde.

De rode auto heeft voorrang, aangezien hij de ruimte moet krijgen om de snelweg te verlaten! De markering tussen I en II zou normaal gesproken ook andersom moeten zijn, de doorgetrokken streep aan de rechterzijde van de onderbroken streep.

Deze situatie komt vaker voor. Als de weg verder leeg is, zoals op het plaatje, zal de gele auto op rijstrook 1 gaan rijden en kan de rode auto naar 2. Maar er rijdt natuurlijk meer verkeer op zo'n weg. Als er vóór de gele auto een vrachtauto op rijstrook 1 rijdt, zal de gele auto inderdaad meteen op rijstrook 2 gaan rijden om de vrachtauto te passeren. Dat kan een probleem opleveren als de rode auto juist op dat moment wil uitvoegen naar strook 2. Ik denk dat de rode auto de gele voor moet laten gaan. De gele auto zit immers al op de uitvoegstrook, terwijl de rode van rijstrook gaat wisselen om uit te voegen. Wie van rijstrook wisselt, heeft geen voorrang.

Voor mijn gevoel heeft de rode auto voorrang. Hij gaat uitvoegen op baan II en heeft normaal gesproken meer snelheid als de gele auto. Daarnaast zit de gele auto al op de uitvoegstrook en hoort al snelheid terug te nemen. Hierdoor zal de rode auto sowieso voor de gele auto rijden en kan deze gele auto rustig achter de rode auto aansluiten en zich naar baan II verplaatsen.

Het lijkt me dat de gele helemaal niet naar baan II mag, er zit immers een doorgetrokken streep tussen. De rode auto heeft dus de rechten. Toegevoegd na 38 minuten: Misschien dat de lijnentrekker per ongeluk de lijntjes verkeerd getekend heeft, dat de doorgetrokken lijn aan de andere kant hoort.. Leuk voorbeeld van verkeerd aangebrachte wegtekens, zie afbeelding:

In feite schuiven ze allebei op. De strook van de gele auto gaat verder in strook 1, dat hij door niet te sturen op strook 2 terecht komt, betekent niet dat het geen wisseling van baan is. Als twee auto's van verschillende kanten dezelfde strook op willen, heeft uitvoegend verkeer voorrang boven invoegend verkeer, vanuit de redenering dat links rijdend verkeer al op snelheid is (en dat op de hoofdbaan rijdend verkeer al op snelheid is, terwijl verkeer op de in-uitvoegstrook aan de rechterkant dat niet is). De rode auto heeft hier dus voorrang. Verwacht alleen niet dat je ook echt voorang krijgt als je in de rode auto zit, vrijwel iedereen lijkt er tegenwoordig van uit te gaan dat rechtuit rijdend verkeer, zelfs als dat formeel niet rechtdoor is, voorrang heeft, en mensen némen dan ook voorrang.

Wat is er aan het eind van de afslag? (ik ken de situatie daar niet) gaat baan 2 naar een andere weg dan baan 1 of voegen ze samen weer in op een snelweg. Geval1: dan staan er waarschijnlijk eerder borden dat baan 1 naar A gaat en baan 2 naar B dan heeft de rode auto voorrang, en mag geel nog wisselen. Geval 2 die is moeilijker, volgens mij is er niet echt een regel, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, geldt voor beiden niet logisch en veilig in mijn ogen is rood naar 2 en geel naar 1 (die is immers leeg) en zodra het kan kan geel naar 2, als geel voorrang zou moeten krijgen moet rood in de remmen en houd het verkeer op terwijl er voor geel geen noodzaak is om op baan 2 te rijden (en dit moet je dan dus in 1 seconde bedenken als je er rijdt...pfff)

ik denk dat de rode voor gaat. omdat die aan de linker kant zit. doordat ze beide op dezelfde baan willen komen. rechts inhalen mag niet. ik denk dat je door voorrang verlenend bezig bent. je netjes gaat ritsen.

Ik denk dat de rode auto moet wachten om in te halen. Hij mag nl niet rechts inhalen.

Ik vermoed dat geel voorrang heeft, omdat beiden strook 2 op willen en geel 'van rechts komt'. Echter, ik vind dat rood voorrang ZOU moeten hebben omdat de functie van strook 2 er éen is van uitvoegstrook en niet bedoeld is als inhaalstrook voor geel. De doorgetrokken streep zou dus beter op zijn plaats zijn aan de rechterkant. Antwoorden als 'je moet beschaafd ritsen' zijn dooddoeners en helpen niet om te bepalen wie voor de schade opdraait als rood en geel tegen elkaar opknallen.

de rode verwisselt dan van baan, en zal zich voor of achter de gele auto moeten zien te krijgen door gas terug te nemen of gas bij te geven. :)

Beide wisselen van rijstrook. De gele is dan invoegend en de rode uitvoegend, ergo, de rode gaat voor. Geinspireerd door dit vraagstuk: hoe zit het op een 6-baans snelweg, als iemand van rijstrook 1 naar 2 en tegelijk iemand van rijstrook 3 naar 2 wisselt?

Wat de gele auto wil (naar baan 2), mag eigenlijk niet, want je mag niet onnodig links rijden. Op baan 1 heeft de gele auto tenslotte alle ruimte om uit te voegen. Als hij dat doet om uiteindelijk weer in te voegen naar baan 3 (fout gemaakt) doet hij dat te laat. Sinds mei 2009 is het verboden om eerst uit te voegen en dán in te voegen. Dat zou gebeuren als hij naar baan 3 gaat (zie bron). Als de gele auto naar baan 2 wil, is dat eigenlijk alleen maar omdat die baan mogelijk sneller door rijdt, want daarop kan je baan 1 inhalen. Ik zie helaas dagelijks dat dergelijke uitvoegstroken worden misbruikt om nog snel even in te halen (gele auto). Als de gele auto gewoon rechts blijft rijden, kan de rode auto invoegen en ná de invoegstrook kan de gele auto een baan opschuiven om in te halen. Op dit punt zou dat gevaarlijk zijn en ene gebrek aan inzicht betekenen bij de bestuurder van de gele auto.

Bronnen:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/09/...

Dezelfde situatie vind je als je op de A15 van Nijmegen richting Tiel rijdt en richting Apeldoorn uitvoegd, de A50 op. baan I en II leiden beiden naar verschillende afslagen neem ik aan (in dit geval klopt de belijning zoals hij getekent is). Rode auto heeft voorang. Deze gaat uitvoegen. De gele auto is al uitgevoegd (rijdt al rechts van de geblokte lijn).. De gele zou dus of even vaart moeten minderen en als de rode voorbij is een baan opschuiven naar rechts, of even nog flink gas bijgeven (zolang de rode nog aan de andere kant van de geblokte lijn rijdt) en zorgen dat hij voor de rode komt te rijden. Toegevoegd na 1 minuut: **...voorbij is een baan opschuiven naar LINKS, of....*** Ik bedoel dus links

Volgens mij heeft de rode auto voorrang. De gele auto mag immers niet rechts inhalen, hij moet dus achter de rode auto invoegen.

artikel 54 rvv heeft het over de omschrijving van bijzondere verrichtingen zoals zijdelingse verplaatsingen waar hier sprake van is. De gele auto rijdt al op een strook welke mogenlijk middels tekens op het wegdek maar in iedere geval via bebording is aangegeven als uitrit. De rode rijdt op de doorgaande rijbaan en wil de rijbaan verlaten om de afrit te nemen. Omdat de gele al op de afrit rijdt mag zou deze de rode wel degelijk rechts mogen inhalen zolang dit maar geen gevaar/hinder oplevert, de gele volgt immers de rijstrook in de voor hem geldende richting. Om op rijstrook 2 te komen moeten beide een bijzondere manoevre uitvoeren en als dat een ongeval zou gaan opleveren zijn beiden fout. Beiden zouden van rijstrook wisselen en elkaar dus voor moeten laten gaan. Schade voor beide partijen 50/50, echter het is niet ondenkbaar dat de rode auto een kans zou maken om een hoger percentage te krijgen omdat het voor de gele auto duidelijk is dat er een bijzondere wegsituatie is ontstaan, er is (duidelijk zichtbaar) een aangepaste wegsituatie gemaakt door de belijning aan te passen. Doel van de belijning is juist om te proberen mensen duidelijk te maken om zo optimaal mogenlijk gebruik te maken van het beschikbare asfalt en omdat er in de spits op die lokatie regelmatig files onstonden door bestuurders die elkaar "dwars"zaten tijdens het uitvoegen aldaar is de belijning aangepast. Iets wat je overigens ook vele andere plekken tegen komt.

Bronnen:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/5...

Ik voor rood. Geel mag harder remmen als rood omdat geel al uitgevoegd is. Beleefdheid speelt hier een grote rol.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100