welke soort brandstof is het goedkoops bij 20.000 km per jaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (3)

Ik heb het voor je uitgerekend, met huidige brandstofprijzen (landelijk gemiddelde ANWB) op basis van verbruik van een Seat Ibiza Diesel: 5.1 liter per 100km. (je moet toch ergens vanuit gaan)

Diesel: 1539
Benzine: 1916
Gas: 911

Toegevoegd na 43 seconden:
Wanneer iemand mijn rekenprogramma in excel wil, stuur maar een privé bericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal is gas het goedkoopste rijden. Je betaald weliswaar meer wegenbelasting maar met €20.000,- kilometer per jaar is dit vaak het goedkoopste.
Kies dan wel voor een auto waar dit al in ingebouwd zit. Mocht je het in een later stadium inbouwen moet je gemiddeld 2 jaar rijden voor je het eruit rijdt (je moet de inbouwkosten immers terug verdienden).
Kies bij gas wel voor een G3 installatie de wegenbelasting is daarbij voordeliger dan een gewone gas aansluiting (tegenwoordig zijn bijna alle modellen G3).

De wegenbelasting is wel duurder maar je haalt het eruit. Het enige wat het rijden op gas wel duurder maakt is dat mensen een grotere auto pakken want de brandstof is toch goedkoper.

Kies bij het rijden op gas wel om afentoe op benzine te rijden dit omdat benzine meer smeercomponenten bevat voor de motor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet alleen afhankelijk van de brandstof en andere kosten die erbij komen.
Je zou op het eerste gezicht zeggen dat LPG het voordeligst is maar,...als je een vergelijkbare auto op diesel neemt rijdt die vaak veel zuiniger.
Om een voorbeeld te geven;
Mijn vorige auto een Volvo v70 op gas reed 1 op 8
Mijn huidige een Volvo v70 D5 diesel rijdt 1 op 18
Daarbij komt dat diesel overal te verkrijgen is dus in het buitenland hoef je niet (tijdelijk) op benzine te rijden, de moderne G3 installaties schakelen pas over op gas als de motor warm is dit kost 's winters 0,5 liter benzine per dag.

Dus om een goed antwoord op je vraag te krijgen zul je al die factoren mee moeten nemen in de berekening.