Mijn auto heeft een scheur onderaan het portaal nadat er een motorrijder tegenaan gereden is. Geraak ik door de keuring met deze auto die prima rijdt?

Keuring

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je het portier bedoelt. Nee, daar mag gerust wat mee aan de hand zijn, dat heeft geen gevolgen voor de APK. Alleen als hij niet meer goed sluit doordat er iets met het slot is, dan wel. Maar het portier heeft geen dragende functie, dus schades of roestvorming eraan zien ze wel door de vingers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

zoals jij het vertelt zal dit geen probleem zijn om de auto goedgekeurd te krijgen voor APK, de scheur in je portaal heeft geen invloed op de rijeigenschappen van je auto
Bronnen:
12 jaar geleden
In Nederland geldt het volgende:

Niet dragende delen, zoals bijvoorbeeld portieren, mogen aan de onderzijde wel behoorlijk rottig zijn. Maar de binnen- en buitenplaat van het portier moeten nog wel aan elkaar zitten. Bovendien mag een portier geen uitstekende scherpe randen hebben.

Hiervan zal het afhangen of je auto wel of niet door de keuring komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga uit van mijn (belgische ervaring als garagehouder).
Iedere vervorming aan het koetswerk (een scheur kan scherpe randen hebben) die iemand kan verwonden werd sowieso afgekeurd. Leek mij logisch. Gewoon almaar je voertuig laten afwassen door de jeugdbeweging b.v. en er haalt iemand zijn hand open.... Een eenvoudige goedkope herstelling (of beveiliging) lijkt mij meer aangewezen.
Eric