Aanrijding tegen een ijzeren ton die de autoweg blokkeert, wie is fout?

Vandaag heb ik een auto ongeluk gehad. Ik reed op een rijbaan om naar rechts te gaan. Toen ik eenmaal naar rechts ben gegaan reed ik verder op de rijbaan.
Op een gegeven moment klapte ik tegen een ijzeren ton aan van een bedrijf die dit op de rijbaan geplaatst heeft . Wie is fout ik of het bedrijf?? Want wat ik weet is dat de weg nooit en te nimmer geblokkeerd mag worden door een voorwerp. Was t een auto en ik klapte op de achterkant dan was ik fout.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor ton, waar was het voor en waren er geen aanduidingen dat je daar niet moet rijden? Was het binnen de bebouwde kom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een ton was om 't verkeerd naar de linkerbaan te leiden (dus als de rechterbaan was afgezet), en als dat met borden is aangegeven, dan is 't uw fout. Als zulks niet duidelijk vantevoren is aangegeven, dan ls het betreffende wegonderhoudsbedrijf in gebreke, lijkt mij.
Zonder hele goede reden mag een bedrijf natuurlijk niet een baan op de autoweg blokkeren, waar men 100 mag en vaak 125 rijdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt het over een autoweg? Een autoweg heeft meestal een maximum snelheid van 100 km per uur. Is dat hier ook het geval?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was een ijzeren ton met vis er in en er waren geen borden of iets dergelijks alleen bij de ingang is r aan gegeven dat t een privé terrein is en zonder toestemming kOm je de terrein niet op

Antwoorden (2)

Als het een ton was om ‘t verkeer naar de linkerbaan te leiden (dus als de rechterbaan was afgezet), en als dat met borden tijdig vantevoren is aangegeven, dan is ‘t uw fout. Als zulks niet duidelijk vantevoren is aangegeven, dan is het betreffende wegonderhoudsbedrijf in gebreke.
Zonder hele goede reden mag een bedrijf natuurlijk niet een baan op de autoweg blokkeren, waar men 100 mag en vaak 125 rijdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bedrijf is fout. Dit kan zo nodig een boete opleveren voor het bedrijf. Aansprakelijkheidsstelling is er helaas niet van toepassing.
In de wet is er namelijk een onderscheid tussen sterke en zwakke verkeersdeelnemers.
Zwakke verkeersdeelnemers is echter een breed begrip. Het gaat om fietsers, maar ook treinen en in dit geval bijvoorbeeld een levenloos object.
De verzekeringsmaatschappij zal zich dan roepen op de reflexwerking van de wegen verkeerswet artikel 185.
Wel bestaat er zoiets als een coulanceuitkering als de ijzeren ton er bijvoorbeeld niet mocht staan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze aanrijding is gebeurd op een bedrijf terrein, ze waren al klaar met laden en lossen. Want ik hoorde vandaag dat op de bedrijfs terrein de zelfde regels zijn als een openbare weg mits t aangegeven is. Het enige wat daar aangegeven is dat je niet zonder toestemming mag rijden , deze toestemming wordt alleen gegeven als een poort open gaat die handmatig bedient moet worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer de poort open was, en er is duidelijke wegmarkering gelden de zelfde regels als op de openbare weg. Ook als de poort open zou gaan voor willekeurige mensen na bijvoorbeeld het pakken van een kaartje gelden de zelfde regels als op de openbare weg. Dit lijkt hier echter niet van toepassing te zijn. Helaas zijn dit verzachtende omstandigheden voor het bedrijf. Op een bedrijven terrein kun je namelijk andere dingen dan normaal verwachten.
Wanneer je beschikt over een rechtsbijstandsverzekering is het toch aan te raden hiermee contact op te nemen. Ooit kunnen zij toch wel iets voor je betekenen. Al acht ik de kans niet zo heel groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog nooit een autoweg gezien op een bedrijventerrein...