Waar is de beruchte helling voorbij Luik, op de A26 of de A27?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.7K

Antwoorden (1)

Beiden kennen een flinke helling.
A26 - de 'beruchte' helling voorbij Luik:
over een afstand van slechts 1,6 km een stijging van (A) naar (B) van precies 100 meter. Voorbij routepunt (B) - de 200 m hoogtelijn - wordt het al wat vlakker. Een stijgingspercentage van 6,3%.
A27 - de stijging vanaf Verviers op de A27 (E42) is langer (2,7 km van hoogte 180 m naar ca. 330 m) is gemiddeld 5,6% maar het stukje kent veel bochten en enig reliëf. Tot aan de afslag Francorchamps blijft het trouwens flink stijgen tot 560 m boven zeeniveau. Niet in één ruk, er zit nog een flinke afdaling in zelfs, naar het Viaduct bij Polleur. Toch gemiddeld over totaal 16,4 km 2,3%.