Als je een baan hebt met langs beide kanten 2 rijvakken,tussen de rijvakken is een opening om terug te draaien of een straat in te gaan,hoe draai je ?

Tussen de 2 rijvakken zit een grasberm , vervolgens komt er een opening om terug te draaien Wanneer er een andere bestuurder van tegenovergestelde richting ook wil terug draaien en je zit beide in die opening , draai je dan achter elkaar (elkaar kruisen ) of draai je aan jou eigen kant ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Je houd de tegemoet komende auto aan je linker kant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn dit soort openingen niet bedoeld om terug te draaien. Vaak staat er langs de weg een bord 'verboden te keren' of is er een doorgetrokken streep aan de linkerkant van de weg; daar mag je niet overheen.

De opening met verharding is niet bedoeld voor regulier verkeer, maar voor hulpdiensten en het vergemakkelijken van onderhoudswerk.

Als een plek wel bedoeld is om te draaien zal de wijze waarop je elkaar moet passeren door belijning zijn aangegeven. De regel is dat je om elkaar heen gaat, je moet dan echter vaak wachten op een tegenligger. In de praktijk is beiden de binnenbocht nemen (voorlangs kruisen) effectiever en vrij gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat ik het goed begrijp (een plaatje zou handig zijn!). Ik zou zo rijden, dat je niet om elkaar heen hoeft.

Toegevoegd na 35 seconden:
En vooral goed kijken naar wat de ander doet.
Want de kans is groot dat die het ook niet precies weet!