Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik de banden van mijn auto zonder problemen wisselen van maat 205/55 R16 naar maat 195/65 R15 (inclusief velg)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/banden/banden-maat-185-60-15.242751

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat hangt er vanaf. de breedte (het eerste nummer) zal niet zoveel uitmaken. maar de hoogte (het tweede nummer) kan voor problemen zorgen doordat de wielkast van je auto niet groot genoeg is om de grotere wielen te huisvesten waardoor de banden de body van de auto kunnen raken bij het sturen of veren. Ook de andere velg grote (het nummer met de R) kan voor problemen zorgen doordat er bij een kleinere velg minder ruimte is voor je schijfremmen, die vervolgens kunnen gaan aanschuren.
Tevens (maar dit is een detail) kloppen de gegevens van je kilometer teller niet meer als je wielen met een grotere diameter monteert.

Je moet dus erg goed bekijken of het past. Het is verstandiger om de 55 en de R16 niet te veranderen. 205 of 195 maakt niet zoveel uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veranderen velgmaat en/of bandhoogte kan ook de werking van het ABS-systeem beïnvloeden is mij verteld. Dat kan hierdoor op een verkeerd -ongewenst en misschien onveilig- moment gaan werken.
Als de banden inclusief velg even hoog zijn, en de steek van de boutgaten het zelfde is, dan kun je dat gewoon doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt. Helemaal vergeten.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding