Hoe werkt de verduistering op een achteruitkijkspiegel?

Met een knopje kun je de spiegel iets draaien waardoor het licht van bijvoorbeeld achterliggers gedeeltelijk verduisterd wordt. Hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
16.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je vraag, ik denk dat veel mensen dit ook niet precies weten, zoals ik :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat vraag ik me ook al jaren af, goeie vraag.
paulus811
14 jaar geleden
In duurdere auto's (de slurpbakken die je niet voor 19 cent per km kunt rijden ;-), zit vaak een automatisch dimmende spiegel. Met een sensor wordt de lichtsterkte gemeten en wordt de spiegel automatisch gedimd. Ik vind het een goeie vraag overigens. http://www.gentex.com/auto_how_nvs_work.html

Het beste antwoord

Deze spiegel heeft twee refleftielagen die door de inkijkhoek gekozen kunnen worden, de ene laag is ongeveer3 % reflcterend, de andere laag>60%.
De kijkhoek wordt bepaald door de standenschakelaar.
Beide lagen zijn actief, maar de te gebruiken laag refelecteert naar de bestuurder.
Het werkt dus heel eenvoudig, maar wel doeltreffend.
De minst refelcterende laag, die dus het meeste licht laat passeren voor de sterk- reflecterende laag valt bij gebruik van de sterk refelecterende laag niet op.
Deze opgedampte minder reflecterende laag zit wel achter glas, zodat ook die niet beschadigd wordt.
De verschillende spiegels (dus twee stuks achter elkaar) zijn daarom onder een verschillende hoek in de houder geplaatst die in zijn geheel gekanteld wordt in de gewenste positie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is gebaseerd op electrochromisme. Wanneer er een elektrische lading op het actieve laag (laag die de elektrochromatische eigenschap bezit) verandert het materiaal van kleur. In de normale toestand is deze laag doorzichtig. Wanneer de elektrische lading wordt aangebracht, wordt de laag donkerder waardoor minder licht gereflecteerd wordt. De spiegel wordt donkerder. De verandering van kleur is omkeerbaar door een andere elektrische lading aan te brengen.

Toegevoegd na 58 seconden:
Dit is natuurlijk de elektrische verduistering. Hierboven staat de simpeler mechanische verduistering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, maar ik kan maar 1 beste kiezen. Bedankt
mijn binnenspiegel past zich automatisch aan als er iemand achter mij rijdt met scherpe/fel licht dan past de binnenspiegel zich direct aan dat je er geen hinder van ondervindt