als je een rotonde 3/4 om wil MOET je dan bij het oprijden richting naar links aangeven ?

het gaat om de verplichting, niet of het verstandig is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
2.7K

Het beste antwoord

Richting aangeven
Bij het afslaan van de rotonde is het verplicht richting aan te geven naar rechts. In de Nederlandse rijopleiding wordt aangeleerd naar links richting aan te geven bij het voor 3/4 nemen van de rotonde. Dit is echter niet verplicht, en in België, Duitsland en Oostenrijk zelfs verboden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, in weze is het gewoon een kruispunt. En als jij naar links wil dan moet jij je knipperlicht naar links aandoen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens het theorieboek van autorijden moet dit niet, volgens mijn rij-instructeur moet dit wel. Wie zal gelijk hebben???!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is verplicht richting aan te geven naar links geleerd met theorie :)

alleen 99% van de mensen doen het niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In feitte is het verplicht om voordat je een rotonde 3/4 rond gaat je richtingaanwijzer naar links te zetten. En halverweg de rotonde naar rechts, omdat je de rotonde gaat verlaten. De mens is alleen met autorijden bezig en sinds medio jaren 70 van de vorige eeuw gaat de richtingaanwijzer automotisch terug in de neutraal stand. Dus is het in de loop der jaren verwatert tot het alleen richting naar rechts aangeven als men de rotonde gaat verlaten. Voor zover dat überhaupt gebeurd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijdens mijn theorie en rijlessen in ergens tussen 1990 en 9-9-1993. Of wou je het nog gedetailleerder weten? Misschien handig dat je dan de wegenverkeerswet gaat raadplegen. Die staat ook gewoon op het internet...
Je hoeft je richting als je de rotonde 3/4 neemt zeker NIET aan te zetten. Het word wel aangeraden omdat het voor andere auto automobilisten duidelijk is waar je er af moet.