Ik zie tegenwoordig auto`s rijden waarvan er voor een lamp links gaat branden als ze links afslaan,wat is hier het nut van?

het zijn de lampen warvan ik zou zeggen dat het de mistlampen zijn,en hoe word dit systeem genoemd?

Toegevoegd na 48 minuten:
het zijn niet de "gewone"koplampen maar de lampen er onder gaan ook uit na de bocht

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.1K

Het beste antwoord

Ieder automerk gebruikt zijn eigen benaming maar veelal AFL (Adaptive Front Lighting) genoemd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

''Kurvenlicht', oftewel meedraaiende lampen die de bocht al verlichten, voordat je koplampen dat stuk weg verlicht; je ziet dus waar je heen rijdt en rijdt niet 'blind' een bocht in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Barneveld;

Er zijn twee soorten bochtverlichting die tegenwoordig in gebruik zijn; het ene systeem laat de lichtstraal van het dimlicht met de beweging van het stuur mee de bocht indraaien (een verfijnde versie van dat op de Citroën DS), het andere laat de mistlamp branden aan de kant van de richting die wordt ingeslagen. Dit laatste is electronisch verbonden met de richtingaanwijzers en de lichtschakelaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is verlichting die de bocht die je gaat nemen verlicht, Citroën is daar ooit mee begonnen op de Ds en de nieuwe C 5 heeft dat nu ook,er zijn ook div.andere merken die het nu hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bochtverlichting! Ik ken ook zo'n auto, ik heb er wel eens in gereden, en het is echt fijn! Je ziet gewoon meer voordat je de bocht omgaat, ook bijvoorbeeld een voetganger op het trottoir in de bebouwde kom.
Het is een fijn extra'tje op de auto.