ik gaf al eerder aan dat ik last heb van een lichte beperking is het mogenlijk dat ik me autorijbewijs kan halen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Het beste antwoord

Als het gaat om een lichte motorische beperking durf ik wel te zeggen dat dit zeker mogelijk is, omdat het zelfs met zware beperkingen (hoge dwarslaesie, spierziekten) mogelijk is om met aanpassingen auto te rijden. Er bestaan elektronische besturingssystemen waarmee zowel het sturen als het gasgeven en remmen helemaal aangepast kan worden aan de mogelijkheden van de bestuurder, tot volledige joystickbesturing aan toe.

Als het gaat om een lichte verstandelijke beperking of leerstoornis is het vaak ook mogelijk om auto te leren rijden. Het belangrijkste is dat je genoeg inzicht hebt in het verkeer, het autorijden zelf (dus het sturen, gasgeven etc.) is iets wat de meeste mensen wel kunnen leren. Eventueel kun je ervoor kiezen om in een automaat te gaan rijden, zodat je niet hoeft te schakelen en je je aandacht meer bij het verkeer kunt houden. Er zijn gespecialiseerde rijscholen voor mensen met allerlei beperkingen.

Er is maar een aantal beperkingen die echt bij voorbaat een probleem vormt. Dat zijn vooral ziektes waarbij je zomaar het bewustzijn kunt verliezen, (epilepsie, flauwvallen, slecht ingestelde diabetes, etc.) ernstige visuele beperkingen en het gebruik van medicatie die ernstig het reactievermogen beïnvloedt. Met bijna alle andere beperkingen zal per persoon gekeken worden wat mogelijk is.

ls er twijfel zijn of iemand zal kúnnen rijden, of dat het CBR iemand wel rijgeschikt ach, dan moet je vóórdat je begint met lessen al een eigen verklaring opsturen. Normaal gesproken doet iemand dit voor het examen aangevraagd gaat worden, maar bij bepaalde beperkingen moet je het dus doen voor je gaat beginnen met lessen. Dan is het CBR vanaf het begin betrokken bij de procedure. Ze kijken dan naar je medische gegevens, en kunnen eventueel een onafhankelijk arts vragen om jou te beoordelen. Als het CBR het nodig vindt, moet je eerst een aantal gewenningslessen volgen en dan een rijtest doen, waarna ze aan zullen geven of ze je rijgeschikt vinden of niet. Als dit niet zo is betekent dat trouwens niet altijd dat je helemaal niet kunt of mag autorijden: als je eenmaal medisch gezien geschikt bent, is de rijtest meer het praktische deel. Het kan zijn dat je bij de rijtest nog niet rijgeschikt bent, en dat ze aanraden om bijvoorbeeld met een andere aanpassing te gaan rijden en dan in een later stadium terug te komen voor een nieuwe beoordeling.

Hier kun je meer informatie vinden over de procedure: http://www.cbr.nl/4398.pphttp://www.cbr.nl/4398.pp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met de meeste beperkingen is het wel mogelijk je rijbewijs te halen, maar niet met allemaal, als je hier niet wilt melden wat voor beperking je hebt, vraag het dan bij de rijschool waar je wil gaan lessen, ook kun je het CBR bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slik je medicijnen? Dan mag het vaak niet. Ik heb lichte vorm van autistme en slik concerta en ik mocht niet les nemen. Helaas maar ja ik fiets en trein en bus veel dus ik kom er op mijn bestemmingen vaak wel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met concerta mag je wel degelijk autorijden, behalve als je rijgevaarlijke bijwerkingen hebt. Dit is wat de wettekst zegt: "Psychostimulantia
Hieronder vallen de groep amfetamines (o.a. dexamfetamine, amfetamine en methylfenidaat) en de groep overige psychostimulantia (modafinil). Gebruik van deze geneesmiddelen maakt iemand ongeschikt. Een uitzondering is mogelijk voor zover psychostimulantia in therapeutische dosering gebruikt worden voor de behandeling van ADHD bij volwassenen, narcolepsie of pathologische hypersomnolentie. Wanneer er geen rijgevaarlijke bijwerkingen zijn, bestaat er in die gevallen geschiktheid." Ben je echt ongeschikt verklaard door het CBR, dus na het invullen van je eigen verklaring en het opsturen van specialistische rapporten? Of heeft iemand bij een rijschool ofzo je verteld dat je niet mag rijden? Want het kan dus wel degelijk, ik gebruik zelf ook diverse middelen die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden (o.a. opiaten en stimulantia) en ben na een hele procedure bij het CBR gewoon rijgeschikt verklaard.