Waarom bestaat in Duitsland de aanloop naar een oprit op de Autobahn vaak uit een combinatie van een vrij scherpe bocht naar links en naar rechts?

Door deze krappe bochten kan men niet goed snelheid opbouwen om op de oprit zelf soepel in te voegen. Zeker met grote, zware en dus langzaam accelererende voertuigen is dit erg lastig. De meeste automobilisten op de Autobahn maken vaak wel ruimte door naar de baan links van de rechterbaan te gaan (als daar ruimte is). Maar het komt ook voor dat op rustige tijdstippen op een onbegrensd deel van de Autobahn de "Draufgänger" met 200 plus kilometer per uur op de rechterbaan komen aanvliegen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (1)

Een betere vraag is: waarom maken we in Nederland die invoegstroken zo lang terwijl we al zo weinig grond hebben.

1. Het is een keuze. In Duitsland houdt men er rekening mee door inderdaad naar links te gaan bij een oprit.

2. Een andere reden waardoor het kan is dat men in Duitsland auto's rijdt met krachtigere motoren dan in Nederland. Door de idiote belastinguitwurgerij die de PvdA de afgelopen decennia langzaam op de auto heeft gegooid is het in Nederland met een modaal salaris nauwelijks meer mogelijk een Golf te kopen.
Een Duitser met een modaal salaris kan het makkelijk betalen om in een BMW of Audi rond te rijden.

3. In Nederland vinden we dat de overheid verantwoordelijk is voor het organiseren van een veilige situatie bij in- en uitvoegstroken. In Duitsland legt men meer van die verantwoordelijkheid bij de bestuurders.

4. Tot slot zijn de Duitse wegen doorgaans rustiger dan de Nederlandse. Als een traject drukker wordt geldt in Duitsland doorgaans een maximumsnelheid.