Hoe komt het dat mijn stuur trilt boven de 120 km/u?

Ik heb een suzuki alto waar ik erg tevreden over ben. Alleen op de snelweg , als ik 120 km/u rijd of harder, dan trilt het stuur. vind ik best irritant. Weet iemand hoe dit komt en wat ik er aan kan doen? Het is al sinds ik de auto heb en hij is wel apk gekeurd etc.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het kan zijn dat een van de lootjes van je banden eraf is gevallen. Op nieuw balanceren dus (dat doen ze bij apk niet) Wat ook een mogelijkheid is dat een remschijf iets krommig is.. dat geeft ook onbalans. Toegevoegd na 34 seconden: hmm... doe maar een loodje ipv lootje :) Nogal verschil!

Ongelijke bandenspanning. (voorwielen) Op de juiste spanning brengen. Defect aan de banden. (canvasbreuk, beschadiging etc) Band repareren of vervangen. Onbalans voorbanden. (op nieuw laten uitbalanceren) Onjuiste sporing. (opnieuw laten uitlijnen) Defect stuurdemper. (defect verhelpen) Dat zijn de mogelijkheden die trilingen kunnen veroorzaken bij een bepaalde snelheid.

Het trillen van je stuur wordt veroorzaakt door onbalans in je wielen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen een statisch en een dynamisch onbalans. Bij een snelle bandenwissel wil men het wiel doorgaans snel statisch (vanuit stilstand) balanceren door een contragewicht (loodje) op de velg te slaan. Omdat dit loodje niet of eigenlijk gezegd vanaf het scharnierpunt (zwenkpunt) van je wiel staat, zal deze bij een bepaalde snelheid een waarneembare onbalans geven. Dit kun je laten verhelpen door je wiel dynamisch te late balanceren waarbij een contragewicht op de binnenzijde van je velg word aangebracht,

In 90% van de gevallen, komt dit voor nadat je eens je stuur draaide tegen een stoeprand. Jouw Suzuki Alto is een auto met voorwielaandrijving, dat betekent dat deze moet ingesteld zijn met 'uitspoor', wat concreet betekent dat je voorwielen niet helemaal evenwijdig staan maar een beetje naar buiten staan om beter de weg te grijpen en zowel het acceleratie- als het bochtengedrag te verbeteren. Als je tegen een stoeprand rijdt of je stuur hard draait terwijl een wiel nogal vast staat, dan geef je die opzettelijke afwijking een duw, en vanaf dan gaat dat ene voorwiel aan hogere snelheid eigenlijk een beetje schudden zoals een slecht wieltje aan een winkelkarretje van de supermarkt (een wiel hangt op dezelfde wijze achter zijn as, zodat het vanzelf recht komt als je je stuur loslaat). Je moet dan gewoon eens binnengaan in een goede bandencentrale waarbij ze de volledige meetapparatuur hebben en dit laten corrigeren. Vraag het meetrapportje ook op van 'voor' en 'na'. Voor die overige paar procenten, laat je intussen ook je schokdempers nazien en het 'camber' of kijk gewoon of je band wel gelijkmatig verslijt om te wijzen op andere afwijkingen. Tot slot kan het soms uitzonderlijk ook eens zijn dat je toevallig een slechte 'nieuwe' band hebt of dat er iets met de ophanging mis raakt, zoals we op moto's soms eens tegenkomen, of dat die nieuwe band niet heel juist werd opgelegd en een 'bobbeltje' kreeg bij het vastzetten. Laat ons ook graag weten of het klopt (ga meteen naar de garage). PS: Je bandendruk is ook van belang. Te weinig mensen weten dat te WEINIG druk soms tot een klapband lijdt en je ook minder verbruikt met de juiste bandenspanning. Als je veel autostrade rijdt, mag de druk ietsje hoger, tenzij met sportbanden. Laagprofielbanden trillen ook meestal minder dan grotere camionbanden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100