Had een handelaar moeten weten dat de airco kapot was bij verkoop?

Ik heb vorig jaar in de winter een tweedehands auto met airco gekocht. Alleen even kort gechecked of de airco het deed. Nu blijkt dat de motor uitslaat als ik de airco aan heb en de koppeling intrap. Ik weet niet precies wat er mis is en hoeveel het gaat kosten, maar kan ik de kosten achterhalen op de handelaar van wie ik de auto heb gekocht? Had hij moeten weten dat de airco kapot was toen hij hem verkocht? Mijn partner wilt niet dat ik ermee terug ga, maar ik vind dat ik opgelicht ben. Ik heb immers een auto gekocht met airco.

Toegevoegd na 59 seconden:
Ik heb hem dus van een handelaar, geen particulier en geen dealer.

Toegevoegd na 5 dagen:
Het antwoord op de vraag is dus: wat een handelaar mag verzwijgen hangt van het aankoopbedrag af.

Toegevoegd na 6 dagen:
Even voor de duidelijkheid. Het gaat mij niet om het geld, en of ik wel of geen garantie heb. Het gaat er om of de handelaar alle mankementen die op dat moment aanwezig zijn moet melden. En of de handelaar het dan eventueel moet vergoeden als hij dingen verzwijgt. Zodat het voor hem niet lucratief is om dingen te verzwijgen. Zodat ik er vanuit kan gaan dat hij dingen niet verzwijgt.

Zodat ik weet waar ik de volgende keer rekening mee moet houden als ik een auto koop.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
5.4K

Het beste antwoord

De meeste handelaren geven nagenoeg geen garantie op oudere wagens, de betere garagehouders hanteren 4 tot 6 maanden.
Garantie bij een oude wagen is niet een vanzelfsprekend iets, zeker bij een auto van 10, 15 jaar of nog ouder.
U zegt vorig jaar in de winter, ik ga dan uit van het gunstigste, December.
Dat houd in dat u deze auto al ruim 8 maanden in bezit heeft?
U kunt er mee terug gaan, maar of u terug kunt vallen op garantie dat betwijfel ik ten zeerste.
Opgelicht vind ik niet de juiste woordkeuze, daar niemand kan voorzien wat er na acht maanden met uw auto gebeurt.
Daarnaast werkte de airco toen u de wagen kocht.

Uw voertuig is ondertussen wel gewoon aan slijtage onderhevig en een stilstaande niet gebruikte airco gaat op ten duur voor problemen zorgen,
er wordt immers altijd geadviseerd om de airco zo nu en dan aan te zetten.
Dit om dergelijke problemen te voorkomen.
Een airco heeft een pomp als deze zo nu en dan niet aangezet wordt dan kan deze gaan vastzitten,
datzelfde geld ook voor de schakelrelais,
deze kunnen in de loop van tijd ook gaan vastzitten, dergelijke componenten staan namelijk bloot aan diverse temperatuurverschillen en weersomstandigheden.

Terugvallen op garantie van een tweedehandse auto die al acht maand in uw bezit is, nee dat zal niet gaan lukken.
U zult het in dit geval moeten doen met de coulance van deze handelaar, mischien komt hij u wel tegemoet.
Maar hij is het zeer zeker niet meer verplicht.

Toegevoegd na 18 minuten:
Hier iets over Garantie
http://www.bovag.nl/over-bovag/bovag-garantie

http://www.anwb.nl/rechtshulp,/koop-en-verkoop/de-koop-sluiten/Garantie.html

En uiteraard kunt u als u nog steeds ontevreden bent het e.e.a. voorleggen aan de geschillencommissie;
http://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2120/voertuigen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mits je garantie hebt, heb je geen poot om op te staan. Een half jaar geleden heb je het getest (toen deed hij het) en bent ermee accoord gegaan door hem te kopen. Je zou wel kunnen proberen of de handelaar hem voor je na wil kijken omdat je hem daar gekocht hebt, ervoor betaald hebt maar geen plezier van hebt gehad. Een beetje handelaar die goed is voor zijn klanten, kijkt er gratis na, maar vaak kunnen handelaren niets doen aan airco systemen, omdat dat vaak door speciale bedrijven gebeurt. De handelaar moest wel weten overigens dat de airco het niet deed, als hij het niet deed. Dus ga gewoon terug en vraag of hij er aub naar wil kijken. Nee heb je, ja kun je krijgen ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
De 1e zin moet zijn; je hebt geen poot om op te staan, mits je garantie hebt :p (is iets duidelijker)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt meer op een defecte dynamo ;) Ja, dat mag hij. Jij hebt hem getest en hem goed bevonden. Klinkt heel cru, maar zo is het. (het kan namelijk altijd voorkomen zoiets) Hij mag officieel niet de auto te koop zetten "met airco" terwijl de airco er niet op zit. Volgens mij ook als de airco niet werkt, maar je zegt in je vraag dat je hem getest hebt en dus goed bevonden. (anders had je hem niet gekocht) Nog een tip voor als je terug gaat naar die handelaar, leg de schuld niet bij hem, maar bij het toeval en blijf vriendelijk ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihihi, gelukkig ;) Een dynamo valt qua prijs idd mee. Ik weet niet om welke auto het gaat, maar vaak heb je bij een autosloperij, goed werkende dynamo's voor heel weinig (ik had de mijne voor 15 euro mee gekregen en werkte prima) Kijk voor de zekerheid eerst even naar je stuurhuis olie, of dat nog op peil is. Vaak is je stuurbekrachtigings probleem daarmee opgelost, maar omdat alles tegelijk gebeurt, denk ik dat je dynamo je accu niet of niet voldoende meer oplaad. Succes iig ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben helaas geen automonteur, maar dan denk ik dat je stroom te kort komt. Doordat je van de snelweg afgaat en snelheid verminderd, "maakt" hij minder stroom. Doordat de airco veel stroom verbruikt, kan je accu het niet meer aan en valt je auto stil en dus idd ook je stuurbekrachtiging. Airco uit, accu weer net voldoende power. Lijkt mij dus een andere dynamo of accu. Maar nog iets, je zei dat je je airco op de snelweg aan had staan, en bij het verlaten van de snelweg de airco per ongeluk niet uit had gezet. Hij doet het dus wel gewoon, of zie ik het verkeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het ja, het is ook ooit lastig om iets duidelijk te maken waar je weinig verstand van hebt, anders vraagt iemand het niet denk ik dan. Heb ik ook ooit ;) Dan is het bijna zeker je dynamo of accu. Doordat je je koppeling in trapt, zakt het toerental naar beneden en gaat je motor "langzamer" draaien waardoor minder stroom "aangemaakt" kan worden. Op de snelweg zelf rijd je constant met zo'n 3000 toeren. Dat levert blijkbaar voldoende stroom om alles draaiende te houden. Voor 95% durf ik te zeggen dat je accu "zwak" is, of je dynamo "zwak" is. Als je dat nu even aan een monteur vraagt hoe dat zit, weet ik zeker dat met een kleine ingreep en lage kosten (accu of dynamo van de sloop) weer normaal van alles gebruik kunt maken. Heel veel rijplezier nog gewenst iig :)
Het hangt af van de aankoop prijs van de auto in relatie tot de leeftijd en wat je voor een dergelijke prijs zou kunnen verwachten. Als het oorspronkelijk een hele dure auto was, nu 12 jaar oud, en je hebt er 1000 voor betaald. Dan kan je dit natuurlijk verwachten. Als je een auto koopt van een jaar oud en je hebt er de nieuwprijs minus de normale afschrijving voor betaald hoef je een dergelijke storing niet te verwachten. Je zou dan op dat moment de handelaar erop kunnen aanspreken. Aangezien je niets verteld over prijs leeftijd en type auto is het voor ons niet mogelijk daar objectief over te oordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vrees dat u daar niet veel kunt aan doen tenzij de garantie nog loopt.
Het is niet noodzakelijk dat hij kapot is, het kan een kwestie zijn van uw ralenti toerental bij te regelen.
Ik hoop dat u ook weet dat een airco wekelijks eens moet draaien, zelfs in de winter, maar dat kan handig zijn om uw voorruiten snel te ontwasemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je airco wél koelt dan is de airco helemaal niet kapot!

Wat wel niet goed is aan je auto is dat hij niet goed stationair blijft lopen als je stilstaat en de koppeling intrapt. Dat is echt iets anders.

Dat kan aan alles liggen, helemaal afhankelijk van jouw auto. Zolang je niet preciezer bent met wat voor auto je hebt is daar weinig over te zeggen.

Ook zal afhangen van de prijs en de leeftijd wat je van de auto mag verwachten. Een goede garage kan je auto vast goedkoop wel stationair laten lopen met ingeschakelde airco en dan is je probleem ook opgelost.

Als je een gebruikte auto koopt zonder garantie en je hebt zelf geen idee van de kwaliteit van de auto dan laat je voordat je koopt gewoon een aankoopkeuring doen. Daar zijn zat mogelijkheden voor en kosten ook niet altijd de hele wereld. Zelf liet ik al heb ik best wel wat verstand van auto's voor de zekerheid keuren door www.auto-kennis.nl , die kwamen ter plekke de auto keuren.

Absoluut geen spijt van gehad en ik heb al weer een tijd plezier van de auto die ik kocht.

Veel succes met jouw probleem.

Toegevoegd na 14 uur:
"Toegevoegd na 5 dagen:
Het antwoord op de vraag is dus: wat een handelaar mag verzwijgen hangt van het aankoopbedrag af."

Zo makkelijk ligt het juridisch niet natuurlijk. Voor de wet is een handelaar ook een professional en heeft de plicht jou correct te informeren.

Helaas is het verwachtingspatroon van een goedkope auto anders dan van een duurdere, is een auto een complex geval met heel veel onderdelen welke 'minder' kunnen en zullen worden. Bij goedkope auto's kan en mag je dus minder verwachten, heb je juridisch weinig om op te staan en haal je bijna altijd bakzeil.

Zoals eerder gezegd KAN een gebruikte goedkope auto wél heel goed zijn maar ook heel slecht. De enige manier om daar achter te komen als je er zelf te weinig van weet, is iemand mee te nemen die daar wel kaas van heeft gegeven. Iemand in je eigen kring of een prof. Zoals je ziet kan een goedkope auto heel makkelijk zijn eigen prijs aan reparaties gaan kosten als het niet goed gaat.