Wat gebeurt er als je bij 100 km/uur je motor van de auto afzet en weer start?

Dus je rijdt bijv op de snelweg en drukt de koppeling in, zet de motor af en na een paar seconden start je weer? En wat gebeurt er als je hem rijdend, ontkoppeld, in de achteruit zet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
12.1K

Het beste antwoord

Je kunt de motor op de snelweg gerust even uitzetten en daarna weer starten, als je de koppeling ingedrukt houdt. Je moet alleen niet gaan sturen, want je stuurbekrachtiging werkt niet, en hij kan inderdaad op stuurslot vallen.
In zijn achteruit schakelen tijdens het vooruit rijden zal niet lukken. De achteruit is namelijk niet gesynchroniseerd, en kan alleen bij stilstaand voertuig worden ingeschakeld, omdat beide tandwielen die dan in aangrijping moeten komen rechte vertandingen hebben. Als deze tandwielen met ongelijke snelheid draaien (of in tegengestelde draairichting) dan krijg je die alleen met heel veel geweld geschakeld.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stuurslot kan dus niet, alleen als je ook de sleutel er uittrekt.
jc54
12 jaar geleden
Er zijn ook auto's waarbij de auto op stuurslot valt als de sleutel nog in het contactslot zit. Ik maak het zelf regelmatig mee als ik auto's keur. De auto van contact, sleutel er nog in, voorwielen van de grond en dan met de wielen het stuur draaien, dan gebeurt het regelmatig dat de auto op stuurslot valt. Meestal niet, maar het gebeurt wel.

Andere antwoorden (4)

Dat zou ik maar niet doen, je stuur valt n.l. In stuurslot, dus je ligt zo van de weg af! Voor de motor geen probleem als je de koppeling maar langzaam op lat komen. Plus je snelheid zakt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer jij het ff uit?
Tijdens het rijden en de koppeling intrappen en de motor afzetten en daarna weer aanzetten dan gebeurd er niets behalve dat je stuurbekrachtiging en rembekrachtiger wegvalt en alles wat pas werkt als de motor draait.

Tijdens het rijden de koppeling intrappen en em in zn achteruit zetten kan en er gebeurd niets maar ik raad het je af om het te proberen want stel dat je per ongeluk uit automatisme je koppeling op laat komen dan spat je bak uit elkaar en goed ook !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je het koppelingspedaal ingedrukt houdt, is er weinig aan de hand.
Overigens hoop ik/geloof ik, dat de achteruit dan geblokkeerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het heel kort doet, dus bv uit en weer aan dan kan er weinig gebeuren.
MAAR, zoals anderen al aangeven het stuurslot kan in werking treden met alle gevolgen van dien.

Maar wat ook gebeurt is dat de smering in de versnellingsbak op non actief word gezet terwijl de aandrijfas op toeren blijft. na 2 a 3 km kan er al behoorlijke schade optreden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht het je lukken om de achteruit in te schakelen, wat bijna onmogelijk is, maar niet ondenkbaar! Dan heb je een enorm technies en gezondheidsprobleem op het moment dat je de koppeling volledig loslaat