Hoe merk je dat de auto waar je in rijdt een lekke band heeft?

Vanmorgen een stuk gereden in een heel andere auto dan ik gewend ben (kleiner, minder degelijk). Zeker bij hoge snelheid voelde het heel anders, en ik vroeg me af hoe je nu eigenlijk merkt als je een lekker band hebt. Ik heb dat nog nooit bij de hand gehad.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
8.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat merk je meteen, als die echt lek is (leeg) tenminste. Je hoort en voelt het verschil, meestal al binnen 10-20 meter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je voelt direct dat er iets niet goed zit.

Het beste antwoord

Ja bij een luxe auto merk je dat meteen.
Trekken aan het stuur, schudden van de auto.
Het rubber gaat dan "lubberen" op je velg.
Hoe kleiner het voertuig, hoe merkbaarder het is.

Mocht het je overkomen, zet je voertuig op een verantwoorde manier weg en verwissel het wiel.
Mocht dit langs een zeer drukke weg ( autosnelweg/autoweg o.i.d. ) gebeuren, en het betreft uw linker zijde ( dus rijbaanzijde ), laat het dan opknappen door de anwb/routemobiel of garagehouder.
Beter dat dan van je sokken gejaagt worden als u aan het sleutelen bent.
Ik heb ook wel eens een rijbaan laten afkruizen door politie opdat ik een band kon verwisselen ( vrachtauto ).
Bij dat laatste merk je amper dat je een lekke band hebt, tenminste onder de trailer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een klapband kun je horen als je de radio niet te hard hebt staan.
Een langzaam leeggelopen voorband merk je aan scheeftrekken van stuur, een achterband aan toename geluid en afname snelheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van of het de voor of achterband is, voel je dit aan je stuur. Bij een lekke voorband trekt je stuur in de richting van je lekke band.

Verder hoor je het aan het geluid (als je geen radio aan hebt staan) van flapperend rubber als ik het zo mag noemen.

Ook bolderd de hele auto. Het is dan net alsof je over een keienweg heen rijd ;)