Hoe kan ik het voor mekaar krijgen om niet meer geïrriteerd/gestresst te raken in het verkeer?

Bijvoorbeeld ik hou me echt aan de snelheid maar door die gene die te hard rijdt, word ik klem gereden als ik een vrachtwagen inhaal. Nog wat irritaties: Geen knipperlicht, te hard rijden, bumper kleven, eerst inhalen en dan weer langzaam rijden, geen constante snelheid, bellen, geen gordel, links blijven rijden.

Wat kan ik voor mezelf doen om me hier niet meer druk om te maken, zodat ik niet helemaal over de rooie thuis kom?
Ik weet dat ik de mensen niet kan veranderen maar ze zijn zoooo egoistisch allemaal vooral als je in een lease
rijdt, zitten er geen knipperlichten meer op en gelden er ook geen verkeersregels meer.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

Laat het je niet meer raken... Als je het lukt dat het je niet meer raakt, dan blijf je er kalm onder...

Dus buig voor elke overtreder, laat iedereen doe voor wil gaan voor... En iedereen die door rood wil rijden, laat die door rood rijden enz enz...

Als je zo kunt zijn, zal niets van wat de verkeerd-deelnemers uithalen je raken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt inderdaad het meest logisch, eigenlijk moet je er allemaal gewoon schijt (sorry) aan hebben....

Andere antwoorden (17)

Blik op de weg kijken en zien hoe deze mensen genadeloos worden afgestraft met boetes ed. Dat in gedachte houden als je weer een irritatie op voelt komen. Denk bi jjezelf: De volgende flitspaal heeft je wel.

Daarnaast beseffen: De gordel ed: Dat zijn jouw problemen niet. Vooruit blijven kijken bij het rijden, en dezae mensen ruim baan geven, zorgen dat ze zo kort mogelijk in jouw vaarwater zitten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop een OV jaarkaart!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi Japser, jouw vraag is voor mij heel herkenbaar. Op de weg lijkt iedereen ineens aso te zijn geworden. Lekker anoniem een ander treiteren lijkt het soms wel.

Ik rijd in een redelijk snelle auto en kom soms ook stijf van de stress thuis. Maar soms rijd ik in een Renault Kangoo 1.4 diesel, volgens mij de langzaamste auto die er bestaat. En heel gek, ik kom stressloos thuis. Ik hoef niet vooraan te staan bij t stoplicht, ik haal geen vrachtwagen in (want dat lukt niet), deukie lach ik om.

Je hebt gelijk, je kunt de overige weggebruikers niet veranderen en irritatie kun je niet zomaar 'uit' zetten. Mijn broer is vertegenwoordiger en die ergert zich nooit. Hij zegt 'als ik me aan alle mafketels moet ergeren, heb ik daar een dagtaak aan'. ALs je met die instelling kunt rondrijden heb je ene hoop gewonnen. Maar nogmaals, ik geef toe dat ik het zelf ook niet kan.
paulus811
14 jaar geleden
1. muziek opzetten.
2. Door hun te irriteren,want dat lucht bij op. Toeter tegen hun of steek je middelvinger op tegen die gene die jou irriteren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet doen, dan escaleert de zaak alleen maar. Eens drukt iemand je van de weg af. Bovendien levert het geen oplossing voor situaties buit het verkeer.
Ongeveer zoals XiniX zegt, maar ik weet dat het moeilijk is. Maar ook dat de escapades van die lui soms beangstigend zijn. Ik bedenk maar dat ze een prijs moeten betalen als het misgaat. Je emoties leren beheersen is aan de andere kant een waardevolle zaak, niet alleen in de auto, maar ook in de werksituatie en alle andere plekken waar je met mensen in aanraking komt.
Dus... voedt jezelf op, door te beredeneren dat opwinding tot niets leidt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand op mijn bumper hangt, en ik rijd in de file naast een vrachtauto, zodat ik echt niet opzij kan, denk ik altijd maar : je gaat er maar overheen....en als iemand geen richting aangeeft, bedenk ik me, dat dit ook wel een errug dure accesoire is, om op je auto te laten zetten. Iemand vragen of hij alvast wil zeggen dat we eraan komen, is ook iets wat ik regelmatig doe, en flitsende dure merken-autobestuurders wil ik nog wel eens in het voorbijrijden bekijken, en me afvragen, of hij echt maar zo'n kleintje heeft, dat hij dit nodig lijkt te hebben. En ik steek altijd een duim op, als iemand die zich zig-zaggend door de file heeft gewurmd, naast me staat bij het stoplicht : goed gedaan, joggie.....en ik doe een andere cd in m'n speler, en steek gezellig een sigaretje op....ik ben opgehouden me te ergeren aan dingen, waar ik niets aan kan veranderen, zoals het weer, en het verkeer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms kan het helpen om te bedenken: jij bent degene die zich de hele ochtend vervelend erover zit te voelen, niet die aso. Jij bent degene die er last van heeft, niet hij/zij.
Laat jij jouw waardevolle tijd waarin je ook zou kunnen genieten afpakken door een of andere idioot die slecht rijdt? Of hou je die tijd lekker zelf?

Of het als een spel zien, alsof je kijkt naar een docu over wat die gekke mensjes toch weer aan t doen zijn... kijken en geamuseerd raken, die knop omzetten als je kan ontdekken hoe je dat doet.
Maak er een spel van (kan ook met je collega of partner)
'Yes! Ik weet zeker dat ik win vandaag! Ik heb wel 45 punten gekregen deze ochtend, 20 mensen die aso inhaalden, 3 mensen die zaten te bellen, en 10 mensen zonder lichten. Ik win!'

Maar zonder gein, als je er zo geirriteerd door raakt, zit je er blijkbaar mee. Onderzoek eens bij jezelf waarom dat is.
Wat is de kern van je frustratie? 1zelfde situatie (asociaal rijgedrag in dit geval) kan verschillende mensen om verschillende redenen irriteren. Als je beter weet wat er precies onder zit, is het soms makkelijker (en soms heel interessant, maar verandert het geen bal).

Machteloosheid kan ook frustratie heel erg versterken. Je vindt het zo irritant dat zij zich zo aso gedragen, en je kan er ook nog eens niks aan veranderen.....
Kijk of er een manier is waarop je je minder machteloos erover kan voelen, misschien kan dat de frustratie verminderen. Al is het maar stickers maken die op een mooie of grappige manier mensen inspireren om beter te rijden. Als jij maar het gevoel hebt dat je iets kan bijdragen aan de situatie, dat je niet machteloos staat toe te kijken hoe de aso's alles bepalen en hun zin krijgen. (De indeling aso's en goede mensen is natuurlijk onzin, maar zo kan het wel voelen soms)

Verder natuurlijk alle ontspanningstechnieken die voor andere irritatiesituaties ook nuttig zijn: meditatie (niet tijdens het rijden natuurlijk, maar als je elke dag mediteert, heeft dat mogelijk ook invloed op je in de tijd dat je in de auto zit), je richten op positieve dingen, los laten, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eens mediteren. Ehh niet in de auto natuurlijk!!!!

Nee echt. Je hebt namelijk een patroon dat je alleen maar anderen (ver)oordeelt. Je focus ligt alleen maar naar de andere toe. Je aandacht alleen maar naar wat er in jouw ogen mis is.

Ik heb gemerkt dat als ik een eigen gewone snelheid hanteer, niet wil haasten en andere gewoon voor laat als ze dat willen ik me niet hoef te ergeren. Of als ik het inhalen net niet meer kan inzetten, ik gewoon een beetje gas terugneem. Laat de ander maar voor, laat de ander maar in zijn ergernis.

Laat de ander maar links rijden, daar heb jij toch geen last van. Als je je haast, niet doen, ga eerder van huis.
Als mensen bumperkleven, neem maar gas terug, je zal zien dat hij meer afstand gaat nemen.

Er is een boekje: Zen driving. Heel leerzaam.

-----

Pas op met iemand egoïstisch noemen. Het betekend namelijk dat jij de aandacht moet krijgen, ben jij dan egoïstisch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
@japser:
Als je Engels leest, kijk dan eens hier:
http://www.wikihow.com/Practice-Zen-Driving
Niet meer rijden,
of bedenk je dat zij verkeerd zitten, en jij niet.
je kan het verkeer inderdaad niet veranderen, dus probeer jezelf daarin dan te veranderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet gewoon je verstand eens op nul zetten,je gaat toch van huis af om zonder bekeuring thuis te komen,ik zit best veel op de weg maar de tijd van dat harde rijden dat heb ik gewoon gehad,van mij mogen ze voorbij,en door rood en geen richting aangeven,ik vind het niet goed,maar ik wordt er niet koud of warm van,anders wordt je zelf gestrest,en ga je jezelf op zitten naaien,voor de gein moet je eens een week met een vrachtwagenchauffeur meerijden wat die allemaal meemaken in het verkeer,en die jongens raken ook niet meer gestrest,en een file daar lachen ze om ,zijn ze wel gewend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem eens de tijd op op een traject wat je regelmatig rijdt en neem het op onder ongeveer dezelfde omstandigheden terwijl je zoveel mogelijk op de rechter baan blijft.
Op de rechter baan zullen je veel frustraties bespaard blijven en waarschijnlijk maakt het in tijd niet zo veel uit als het een druk traject betreft.
Daarna kun je een goede afweging maken of de stress van de linker baan je dat verschil waard is.
Je zult misschien wat meer tijd kwijt zijn maar dat wordt gecompenseerd doordat je uitgeruster aan je eigenlijke werk kunt beginnen.
Klim desnoods wat eerder uit je bed en lach om de idioten die elke meter van de weg willen benutten om een seconde eerder bij het volgende ongeval betrokken te raken.
Vanmorgen nog vanaf de rechter baan een slachtoffer kunnen bekijken dat moest worden uitgezaagd door toedoen van zo'n wegpiraat. Helaas zijn de slachtoffers vaak niet de veroorzakers, maar je kunt de kans er een te worden wel beperken. Als ze je niet levend uit zo'n wrak krijgen is alle tijdwinst weggegooid.
Zet al die dingen op een rijtje en je zult zien dat XiniX dicht bij de waarheid zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haal eens diep adem ,en denk bij jezelf ze zoeken het maar uit allemaal, als ik maar veilig en ontspannen thuis kom inplaats van over de rooie...bescherm je zelf tegen die weg piraten die komen zich zelf wel een keer tegen.En zijn zij het niet waard jou hierdoor te laten stressen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zolang je *andere mensen* wil veranderen:

"Als ZIJ nou maar eens......" etc etc

zolang kun je het gevoeglijk schudden.

Dat zal namelijk niet gaan gebeuren.

De enige die je kunt veranderen ben je zelf :)

Op tijd weg gaan, ruim de tijd nmen, te vroeg aankomen
Achter het stuur gewoon 'wachten tot je er bent', muziekje aan, een leuk discusie-programma, een audio-boek.

en een beetje glimlachen om al die stresskippen om je heen
wilt u ervoor? ga uw gang, je doet maar.

een half uur de stresskip uithangen is vele malen meer werk, kost *veel* meer energie,
dan 2 uur 'wachten tot je er bent'

Ik ben gewoon veel te lui om me te ergeren,
dat lukt ze gewoon niet,
ik heb wel wat beters te doen dan me zorgen te maken om al die idioten:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Japser;

Kreten als 'laat het van je af vallen' en 'trek het je niet aan' klinken leuk en werken ook echt wel, maar niemand kan je precies zeggen hoe je dat moet doen. Ontspannen, aandacht houden bij wat echt belangrijk is in het verkeer en jezelf verheven voelen boven de rest van de verkeersdeelnemers is wel heel erg rustgevend. Reageren op agressie van anderen levert alleen maar een hoge bloeddruk en escalaties op. En die middelvinger die iemand suggereerde; in Duitschland niet doen, kan daar €1500,- boete opleveren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel heel erg met je mee want ik ben af en toe ook erg geïrriteerd in het verkeer.

Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee, ik vloek en schreeuw op andere weggebruikers als ik me erger. Er zit toch niemand naast me, dan kan dat, ze horen me heus niet. En het lucht op.

Maar als je er gestressed door raakt, wat je kunt doen is voordat je gaat rijden jezelf even rustig maakt. Ga ook altijd op tijd van huis weg, zodat je totaal geen haast hebt. Dan rijd je vaak ook rustiger en interesseert het je minder wat anderen niet goed doen.

Of denk aan iets leuks, of ga bedenken wat je gaat eten vanavond, of ga luidkeels met je favoriete cd mee zingen. Alles wat maar voor afleiding zorgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Velen hebben het al gezegd, je moet je proberen aan te passen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar je zou het kunnen proberen.
Door misschien wat meer te anticiperen op het verkeer om je heen, kun je volgens mij een heleboel stress voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak je niet druk.
Wie zich bij voorbaat al druk maakt om een lange rit, ergert zich al aan medeweggebruikers, zodra zij de auto in stapt. Ga je dus niet van tevoren druk maken en wanneer je eenmaal op de weg zit, concentreer je dan vooral op de fijne dingen. De mooie omgeving, dat stukje weg waar het even lekker rustig is of de muziek op de radio

Laat los
Loslaten is essentieel voor wie stress wil ontwijken, zo ook achter het stuur. Je hebt geen controle over de rijstijl van andere automobilisten, verkeerslichten of de drukte op de weg. Laat het dus los, je kunt er niets aan doen. Verander ook niet steeds van rijstrook als het je niet snel genoeg gaat. Gek genoeg gaat het verkeer op die andere strook, als je daar eenmaal rijdt, net zo langzaam.

Las pauzes in
Probeer regelmatig te stoppen tijdens een lange reis. Niet alleen om naar de w.c. te gaan of te tanken, maar ook om even je lichaam te strekken, een korte wandeling te maken of een kopje koffie te drinken. Wanneer je na zo’n pauze weer in de auto stapt, kun je er weer helemaal tegenaan!