Hoe moet ik een nieuwe antenne plaatsen op een fiat punto?

Hallo,

ik heb een fiat punto 55 sx uit 1998. Er moet een nieuwe antenne geplaatst worden. Ik heb via een autozaak een nieuwe antenne gekocht. Op mijn dak zit nog een zwart rondje waar je een boutje in kan draaien. Volgens de zaak moest deze verwijderd worden, dit kan ik volgens de zaak doen door in de auto het binnenlampje te verwijderen en het van binnen losdraaien. Ik krijg het lampje op geen enkele manier los, ik heb het geprobeerd met een mesje een dunne platte schroevendraaier. Is dit allemaal wel nodig?

Gr

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.8K

Antwoorden (2)

Ik ben bang van wel ja. Kijk eens goed langs de rand van het binnenlichtje, je zult een uitsparing vind aan de zijkant waar je een platte schroevendraaier in kunt drukken. je drukt dan een veer weg waarna het lampje naar beneden komt. boven het lampje vindt je de tegenhanger van de antenne, een moertje waarmee de antennekabel aan de antenne vast zit. Het lampje kun je gewoon aan de draden laten hangen, maar denk er aan dat er stroom op staat. brand hij na de tijd niet meer dan de zekering opzoeken en vervangen.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dit verhaal lees, lijkt de antenne constructie met de fiat punto 7 jaar later niet veel veranderd. Had het zelfde probleem. En wat je beschrijft is het vervangen van een spriet of geheel nieuw systeem alleen toegankelijk dmv het binnenlampje los te koppellen. Bij mij was het vrij makkelijk. Aan de zijkant van de binnenlamp module bij de kleinste afmetingen zitten twee lipje die je met een schroevendraaier moet inbuigen, en zo komt hij uit de behuizing.

En zo is de weg toegankelijk naar de bekende bout van de antenne behuizing. Die vast zit aan het plafon ( casco ) van de auto. Ik weet niet hoe het met het typen auto 55 sx in elkaar zit. Maar meestal is de spriet aan vervanging toe . Een spriet kost net een paar euro , voor een gehele antenne systeem ben je meer kwijt.

Als je de bout los haal zal je een witte dop tegenkomen, waar via een constructie de binnen ader aan vast zit. Wees voorzichtig met het monteren van de nieuwe antenne. In mijn geval was de binnen ader constructie kapot. Dan heeft de auto bijna geen ontvangst. ja via de casco of aarde wat bijna niets is. De binnen ader zit aan de spriet verbonden.

In dit geval heb ik het opgelost met een draad oog. Voor bijna elke probleem is wel een oplossing. Succes.