Waarom mogen baby's in een kinderzitje wel voor in de auto maar kinderen niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

Kinderen mogen bij mijn weten wel gewoon voorin zitten, mits ze in een geschikte kinderstoel zitten.

Uiteraard is het verstandiger hen achterin te laten plaatsnemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kind voorin of achterin de auto
Kinderen mogen zowel voorin als achterin de auto vervoerd worden. Zolang aan de regels wordt voldaan maakt dat voor de veiligheid weinig verschil. Wel is het veiliger kinderen zo lang mogelijk tegen de rijrichting in te vervoeren. Achterin kan dat in de meeste auto's ook, als de stoel ervoor niet te ver naar achteren staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vaak wordt gewaarschuwd baby's in kinderzitjes ook het best achterin te houden. Maar kleine kinderen kunnen beter niet voorin zitten, omdat ze te klein zijn. Als er een botsing is, klapt de airbag in hun gezicht en achterin zit je ook verder weg van de klap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In combinatie met een kinderzitje werkt een autogordel wel. Mits op de juiste wijze gebruikt.

Bij kinderen onder een bepaalde lengte (ik geloof 1,35 m juridisch gezien) is er door de (beperkte) werking van gordel en evt airbag een grote kans op letsel bij kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat baby s in een maxicosi zitten en die MOET tegen de rijrichting in geplaats worden dus met de leuning richting de voorruit
en oudere kinderen zitten op een verhoger en dan kunnen ze niet meer tegen de rijrichting inzitten

Toegevoegd na 1 minuut:
en als ze tegen de rijrichting inzitten kunnen ze bij een harde klap nooit door de voorruit vliegen maar hoogstens tegen de leuning van de bijrijdersstoel

Toegevoegd na 2 minuten:
oja en de airbag uitschakelen als dat gaat en gaat dit niet dan de stoel zover mogelijk naar achteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag klopt niet helemaal, want als jij een airbag in je auto heb, mag je baby NIET voorin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi RedrOselOveya,

Een baby mag ALLEEN voorin zitten in een kinderzitje als : De auto geen bijrijdersairbag heeft, of als de bijrijdersairbag uitgeschakeld kan worden.
Het uitschakelen van deze airbag gaat meestal met de sleutel aan de zijkant van je dashboard, en soms in het handschoenenkastje.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen mogen voorin ook in de auto zolang ze maar in een geschikt en goedgekeurd kinderbeveiligingsmiddel zitten.