Ik wil de spiegels op mijn auto vervangen door camera's, mag dat?

Om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben, zou ik de spiegels van mijn auto graag vervangen door camera's. Maar mag dit? Komt de auto dan nog door de apk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.5K

Het beste antwoord

Dat zal niet gaan. Het Reglement voertuigen spreektin artikel 5.2.45 heel duidelijk over spiegels als "permanente eisen" voor personenauto's. Het is dus niet mogelijk om aan te tonen dat u een ander systeem hebt dat dezelfde mogelijkheden biedt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat mag niet. Volgens het voertuigreglement moet een auto voorzien zijn van spiegels. de spiegels mag je dus niet vervangen door camera's.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Grappig dat je zegt dat het niet mag en vervolgens met dit artikel komt waarin staat: inrichting voor indirect zicht: een inrichting om het aan het voertuig grenzende gebied waar te nemen dat niet rechtstreeks kan worden waargenomen, zijnde een spiegel, een camera-monitor of een andere inrichting die de bestuurder informatie over het indirecte gezichtsveld geeft"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus het mag wel? En als je spiegels wilt gebruiken, hoe klein mogen die dan zijn?
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
@ paulus: bedankt voor de onbenullige min! artikel 5.2.45 van het voertuigreglement laat niks aan duidelijkheid te wensen over; een voertuig moet voorzien zijn van spiegels. het stukje dat jij aanhaalt gaat bijv over een achteruitrijcamera.
Nee, je mag ze niet vervangen door camera's, maar je mag je spiegels wel kleiner maken om zo de luchtweerstand te verminderen. Een camera erbij mag wel, alleen vangt dat weer veel wind op ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De voorgaande vragen zijn al duidelijk lijkt me. Je kunt dus hooguit nog iets doen aan de vorm en het formaat van de spiegels, maar ze zullen erop moeten zitten.

Ter vergelijking: kijk eens naar de idioot kleine spiegeltjes op rally-auto's. In deze sport zouden ze de spiegels ook liever weghalen, maar omdat tussen de klassementsproeven op de openbare weg wordt bewogen tussen het normale verkeer, moeten deze wagens 'gewoon' aan dezelfde eisen voldoen als alle auto's. Vandaar ook dat ze allemaal gewoon een nummerplaat voor en achter hebben.

Overigens: er zijn wel auto's waarbij de rechterspiegel niet verplicht is, maar die zijn om andere redenen weer niet erg zuinig/milieuvriendelijk. Zie bron.