Is een oldtimersverzekering alleen mogelijk voor een tweede auto?

Een auto van 25 jaar en ouder kan een goedkopere verzekering krijgen. Maar voor zover ik weet is dat meestal in het geval dat die oldtimer je tweede auto is. Maar bestaan er verzekeringen die die eis niet stellen en is dat nog afhankelijk van de hoeveelheid km die ermee wordt gereden?

10 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Nee want een oldtimerverzekering gaat uit van weinig gebruik van de auto en niet iemand die er dus veel in rijdt alleen maar om goedkoper uit te zijn en gewoon een oude auto koopt.

"Gebruik
Bij de zogenaamde ” echte ” oldtimerverzekering mag alleen maar hobbymatig met de oldtimer worden gereden. Het is vaak moeilijk om aan te duiden wat wel en niet hobbymatig gebruik is. Hieronder geven wij aan wat in iedergeval NIET hobbymatig gebruik is:
Woon-werkverkeer
Dagelijks gebruik, zoals boodschappen en kinderen naar school brengen

Maximaal aantal kilometers per jaar
Bij de oldtimerverzekering stelt de maatschappij ook de eis dat er beperkt met de oldtimer gereden mag worden. Vaak is dit maximaal 5000 of 7500 kilometer per jaar.
1e auto verplicht

Naast de bovenstaande voorwaarden stelt de verzekeringsmaatschappij ook de eis dat er een 1e auto aanwezig moet zijn waarmee men het dagelijks gebruik verricht. Deze 1e auto moet de gebruiksauto zijn van de regelmatige bestuurder van de oldtimer.

Wanneer de persoon die in de oldtimer gaat rijden dus NIET een auto voor het dagelijks gebruik heeft dan voldoet u niet aan de voorwaarden voor een oldtimerverzekering.

Deze 1e auto mag een auto van de zaak of lease auto zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus het antwoord op je hoofdvraag is JA, je kunt ALLEEN een speciale oldtimerverzekering afsluiten als je bij die verzekeraar OOK een andere auto hebt verzekerd. Ze geven je korting omdat je weinig rijdt met die auto en vooral als hobby hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Ik weet dat het vaak is voor een tweede auto maar is het uitgesloten dat er maatschappijen zijn die die eis niet stellen, want ik kan niet opmaken uit je link of dat eisen zijn die gelden voor álle maatschappijen. Zou er ook iets wettelijk geregeld zijn als minimum eisen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat is uitgesloten omdat ze je JUIST korting kunnen geven OMDAT je de auto niet voor gewoon gebruik gebruikt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit soort dingen zijn niet wettelijk geregeld, dat mogen verzekeraars zelf bepalen (net zoals dat er verzekeraars zijn die korting geven aan vrouwen of per leeftijdsgroep).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als er één zou zijn die het wel toestaat zonder tweede auto dan kunnen die anderen wel stoppen met het aanbieden van zo'n verzekering.

Andere antwoorden (1)

Het gaat niet zo zeer of het je 2e auto is dan wel hoeveel km's je er per jaar maakt. Bij de ANWB mogen er dat niet meer dan 7500km/jaar zijn:

http://www.anwb.nl/verzekeringen/oldtimerverzekering/auto
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja wel freek, kijk maar onderaan jouw gegeven pagina. Je kunt zo'n verzekering alleen afsluiten als de oldtimer niet voor dagelijks gebruik wordt gebruikt en je ook nog een andere auto hebt daarvoor.