Ben je aansprakelijk als je schade veroorzaakt met een geleasde auto?

Stel je huurt een Maserati voor 1 dag en je knalt tegen een andere voertuig aan, wanneer je aan t rijden bent. Hoef je dan wat te betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je haalt twee dingen door elkaar; leasen is niet hetzelfde als huren. Huren doe je zelf, leasen doet meestal je werkgever met afspraken over eigen risico etc.

Antwoorden (5)

In de meeste gevallen is dit gewoon verzekeringswerk. Je betaalt vaak hoge prijzen voor het huren van zo'n soort auto. Bij de prijs zit dan ook meestal de verzekering inbegrepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vraag me af of je zonder chauffeur zomaar een maserati kan huren.
En als dat al kan betaal je je blauw aan verzekering premie.
denk dat er zeker eigen risico bij zit
een all risk verzekering heb je echt wel nodig met en dergelijk auto
11 jaar geleden
1. Je bent uiteraard zonder meer aansprakelijk voor schade die je veroorzaakt.
2. Als je auto wilt rijden, ben je wettelijk verplicht een WA-verzekering af te sluiten.
3. Het is een misverstand dat er niks aan de hand is als je maar verzekerd bent. Je blijft aansprakelijk. En de verzekering dekt de schade niet als die opzettelijk is veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de voorwaarden zoals de bekende Bovag die hanteert voor verhuur staat:

"Artikel 11 Aansprakelijkheid van de huurder voor schade
1. Huurder is in geval van schade van de verhuurder per schadegeval aansprakelijk tot het op het
huurcontract vermelde eigen risico. Voor voertuigen tot 3500 kilogram geldt in geval van bovenhoofdse
schade een eigen risico dat maximaal € 1500,- bedraagt en voor andere schadegevallen
maximaal € 1000,-. "

(Bovenhoofdse schade is alle schade boven de 1,90m aan het voertuig en/of object van een derde welke door het voertuig en/of lading van het voertuig is veroorzaakt.
Als voorbeeld kunt u denken aan te lage viaducten, luifel van een huis of carport.)

Mijn conclusie: de maximale schadekosten die je kwijt bent is het eigen risico. (Mits je de auto natuurlijk onder 'normale omstandigheden' hebt gebruikt.) Misschien zijn er ook wel autoverhuurbedrijven waarbij het eigen risico afkoopbaar is (en in dat geval betaal je meer voor de huur).

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit betreft de schade aan de huurauto.
Je dient uiteraard ook zelf een aansprakelijkheidsverzekering te hebben. Daarop zal een beroep worden gedaan door de tegenpartij, de eigenaar van de auto waar je tegenaan was gereden.)
Computoon
11 jaar geleden
Als huurder heb je in zo'n geval (mogelijk) te maken met 3 soorten verzekering.
1 de aansprakelijkheidsverzekering voor de auto, die is afgesloten op grond van de WAM (Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen). Die zal zijn afgesloten door de verhuurder. Deze (verplichte) verzekering dekt de schade, die is toegebracht aan anderen. (Anderen dan de eigenaar van de auto en de bestuurder zelf) deze verzekering dekt dus ook de eventuele schade van de inzittenden.
Overigens moet je er rekening mee houden, dat onder bepaalde omstandigheden de verzekeraar de schadevergoedingen die hij verplicht is uit te betalen, weer kan terugvorderen op de veroorzaker (de bestuurder), als hij die omstandigheden als uitsluiting vermeldt in zijn polisvoorwaarden. Het gaat dan bijv om schade door opzet, vergaande roekeloosheid, deelnemen aan snelheidswedstrijden en er zijn er nog wel een paar.
Op deze polis geldt vaak een eigen risico, die per verzekeraar en per contract anders kan zijn. Vaak ook kan dit eigen risico worden afgekocht.
2. de motorrijtuigverzekering of de cascoverzekering. Dat is een verzekering, die de schade aan het voertuig zelf vergoedt. Ook hierop is meestal een eigen risico van toepassing. Op dit onderdeel zijn ook alle uitsluitingen van toepassing, die hierboven al genoemd werden.
3. de eigen particuliere aansprakelijkheidsverzekering (AVP). In principe zal deze verzekering nooit tot uitkering over gaan, omdat in alle nederlandse AVP's een uitsluiting staat, dat schade door, met of aan een motorvoertuig van die verzekering is uitgesloten. In exceptionele gevallen (die zich in zijn algemeenheid niet laten beschrijven) kan ie toch in beeld komen.
Tot slot nog dit. In beginsel is een verzekering (welke dan ook) nooit aansprakelijk. Dat is en blijft altijd de bestuurder. Dat is degene die de handelingen uitvoerde die tot de schade hebben geleid. De verzekering neemt alleen (onder bepaalde voorwaarden) de verplichting over tot het vergoeden van de schade aan de gedupeerden.