Waarom zijn slangen van een benzinepomp niet gewoon 50 cm langer ?

Je kent het vast, dat gemodder om de slang bij je tank te krijgen of het beeld van 3 wachtende auto's bij de 'rechtse' pomp terwijl bij de 'linkse' niemand staat.
Waarom niet alle tankdoppen aan dezelfde kant of een langere brandstofslang aan de pomp?

(foto: www.blikopdeweg.nl

NB: ik heb deze vraag in feb 2008 gemaild naar de klantenservice van Shell, tot op heden nog geen antwoord

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
4.3K

Het beste antwoord

Hoe langer de slang, hoe meer onveiligheid
- meer residu, benzine in de slang, dus brandgevaar
- hoe langer de slangen, hoe meer ongelukken zoals struikelen van mensen die voorbij lopen
- hoe lang de slang ook is, hij is _altijd_ net te kort voor een aantal mensen.

- Als je je er eenmaal van bewust bent:
- laat ik die pomp kiezen die aan de kant van mijn tankdop zit,
- als ik nou mijn best doe mijn auto zodanig te parkeren, dus op die plaats te stoppen, dat ik er ook makkelijk bij kan, dan is er nooit iets aan de hand.

dat tweede puntje:
- als de slang en de dop aan dezelfde kant van de auto zit: ten opzichte van elkaar parkeren,
- als toch onverhoopt tankdop en slang aan verschillende kanten van je auto zitten: dan parkeren met je achterwiel _net_ voorbij het punt waar de slang is vastgemaakt. Dan heb je de meeste lengte met de slang om achterlangs de wielen bij je tankdop te komen:)

even aan denken als je weer gaat tanken, en je hebt veel minder ergernis:)

succes:):):)

(of als je in je gezin een hardleerse medebestuur(d)(st)er hebt, print deze tips en hang ze aan de binnenspiegel:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Heeft dat niet te maken met de hoeveelheid benzine of diesel wat maar door een lengte slang kan. Of zeg ik nou iets wat niet zinnig is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de tankdop links of rechts hangt er van af waar de auto gebouwd is aangezien er nog steeds landen zijn die links van de weg rijden
hoe langer de slang hoe hoger de druk moet zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar hebben mijn ouders ook wel eens last van! Ik vindt het ook raar dat ze die slangen niet gewoon langer maken. Misschien heeft dit te maken dat dat te veel geld gaat kosten om alle slangen te vervangen en langere slagen te kopen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt er ook aan van welke kant je de pomp benadert. Dit geldt natuurlijk niet voor pompstations langs de snelweg, maar in stad of dorp kun je vaak vanaf 2 kanten het pompstation inrijden.
Verder is het natuurlijk he makkelijkst als de tankdop aan dezelfde kant zit als de slang, maar ik heb nog niet meegemaakt dat de slang niet lang genoeg was om achter lans de auto naar de andere kant te gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jij hebt een Fiat 500? :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
opel vectra :)
Hoe langer de slang ,hoe gevaarlijker voor het i snel of goed oprollen. Plus het residu dat achteblijft is groter in een lange slang. Veiligheidsaspect zal ook een rol spelen. Als je van de eerste keer met je tankdop het dichtst bij de pomp staat is er niet in het minst een probleem.Shelle zal hier niet op antwoorden want zij zijn geen leverancier van de pomp!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb dat eens gevraagd bij een pompbediende, die zei me dat het te maken had met veiligheidsvoorschriften.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
slangen zijn lang genoeg. bestuurders moeten hun auto wat strakker parkeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook je auto 50 cm dichterbij zetten. Of zoals op de foto, 2 m dichterbij.
Kortom, ik herken het probleem helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een bediend tankstation in Japan. Let op de (praktische) manier waarmee de benzineslangen zijn opgeborgen, namelijk hangend vanuit het dak.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Tankstation_japan.jpg