Hoe kan het dat de koppeling van de ford ka in zijn hoogte punt de auto pas vooruit gaat?

Ik heb eerder de toyota gereden, en dan liet ik maar een klein beetje de koppeling opkomen, dan ging hij al vooruit, en liep hij lekker over met het gas.
En net zo als bij inpakeren is de koppeling nogal handig.

Maar de ford ka waar ik voor het eerst in reed, ging hij minder lekker, het rijden verder ging wel lekker (heel licht)
maar met de koppeling die ik op laat komen komt hij heel laat opgang. In het begin stukje als je hem oplaat komen doet hij eigenlijk niets, en dan kan je hem alleen van uit het hoogste punt pakken..

Hoe zit dit?

Hoe kan ik gewoon vlot wegtrekken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het een oud (model) kaatje, of de nieuwe versie?
In het eerste geval zou het misschien slijtage kunnen zijn? Ik rijd nu in de nieuwe Ka, maar hij komt prima op gang als ik de koppeling iets op laat komen...
Hiervoor had ik een oude Ka, en ook hier ging dit prima. Ik denk dus dat het misschien aan de auto ligt, en niet aan het merk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik denk zelf nu, dat hij flink gesleten is.
En dat het gewoon vervangen moet worden, maar aangezien die auto niet van mij is, kan ik er niet veel aan doen. Want mijn oma vindt dat er niets aan de hand is, dus dat is weer een andere kwestie.
En zit ik nu met frustratie dat zij zich in gevaar kan brengen, als ze een keer op een ongelukkig plek staat en niet verder kan rijden.(ik hoop dus dat voor de deur is) Ik weet niet hoe oud hij is maar zij had hem zo'n 5 jaar geleden vervangen voor eentje van 1 a 2 jaar oud dus 7 jaar hooguit.

Het beste antwoord

Het kan de afstelling van de koppeling zijn of gewoon versleten koppelingsplaten. Ik denk het laatste, dan grijpt de koppeling pas in de uiterste stand aan. Gelijk naar laten kijken. Als de platen zo ver versleten zijn dat ze gaan slippen kom je langs de weg te staan want dan krijg je hem op eens niet meer in de versnelling. Zelf meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het schakelen werkt wel, btw deze auto is niet van mij maar van mijn oma van in de 80. klinkt nogal gevaarlijk als ik het zo lees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou best kunnen, 't is alleen wat de ANWB me wijs heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eh.. de koppeling zit toch tussen de motor en de versnellingsbak?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen. De koppeling is één van je drie pedalen.
+ voor je correcte antwoord.

Andere antwoorden (4)

Dat komt omdat de Ford een veredelde trekker is. Iets anders kunnen ze niet maken.
55 jaar geleden reed mijn vader in een Ford Fordson. Die had dat ook al.
Koop liever een echte auto. Die zijn er genoeg.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
wat een onzin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gelul in de ruimte -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In deze categorie min ik doorgaans niet om reden dat we hier onze kennis delen. Ik kan mij NIET in jouw antwoord vinden.
-1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
FIAT voor een dikke MIN(I).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik rijd nu bijna 20 jaar Ford. Van groot tot klein, van 3e hands tot gloednieuw.
Ik zou geen ander merk willen rijden, wat een heerlijke auto's.
Ik heb in die 20 jaar 1 keer langs de weg gestaan, met een oudje waarbij de v-snaar het had opgegeven.
Verder niks!
Dus wat jij met een 'echte auto' bedoelt begrijp ik niet.
Dikke min van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoelang kan mijn oma hier nog mee door rijden?, ze vind namelijk dat er niets aan de hand is, en ik krijg haar niet zover om even naar de garage te gaan.
Ik weet niet hoe oud de wagen is maar wat je vraag lijkt er op dat de koppelingsplaten niet meer de beste zijn. deze staan al helemaal op hun eind.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik niet snap, is dat hij pas door de keuring is geweest.
Kijken ze dan ook wel de koppeling na? Ik denk dat hij niet super oud is, ik denk dat ze zo'n 5 jaar geleden weer heeft vervangen voor een ford ka van zo'n 1 a 2 jaar oud.
ronron1212
11 jaar geleden
als hij toen nog gewoon trok is er niets aan de hand maar als de platen versleten zijn is het misschien nu snel echt gebeurt het is geen keuringsonderdeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe snel zijn deze platen versleten? gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb even nagevraagd aan mijn oma hoe zij het nou doet met het weg komen van de auto.
Ze zei dat ze de koppeling helemaal inhoud en dan gas geeft! Dit is toch heel fout?! Ik snap uberhaupt niet dat ze hem zo van de plaats afkrijgt. En zij vind dat er niets aan de hand is, omdat hij gewoon rijd en dat is prima.. en ze rijd intussen al 45 jaar.
Maar zal ze al 45 jaar op die manier rijden?
(Ze neemt mij dus niet serieus)
Zo kan ze toch de koppeling eruit rijden?
Het is moeilijk te zeggen zo op afstand.
Meestal als de platen op het eind zijn dan pakt hij wat later.
Maar daarentegen kan hij best nog wel een tijd meegaan.

Zet je auto op de handrem,
geef een beetje gas en laat de koppeling rustig opkomen.
Dan moet je motor langzaam minder toeren maken naarmate de koppeling verder opkomt.
Uiteindelijk zou de motor afslaan.
Gebeurt dat niet en hij neigt tot doorslippen dan moet de koppeling vervangen worden.
Mocht je auto er vervolgens vandoor gaan, moet je ook even naar je handrem kijken.

Versleten koppelingsplaten houden nooit spontaan op.
Deze beginnen te eerst te slippen, eerst een beetje, daarna erger.
Op ten duur dan houd hij er natuurlijk wel mee op.

Heb zelf diverse fordjes versleten, van de Ford Ka en de Fietsa kan ik zeggen dat deze allemaal vrij nerveus op de koppeling reageerden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kun je wel zelf bijstellen .
Kijk onder de motorkap waar de koppelingskabel zit bevestigt aan de motor .
En de koppelingskabel zit vast met een stelschroef .
Draai die stelschroef iets losser dan kun je zelf bepalen wanneer het pedaal de koppelingsplaat pakt .
En je hoeft maar iets te draaien .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen Teun, Hier zit'm juist de truck. Hier ge je controleren of er (de juiste) speling zit tussen gaffel en kabel. Zit deze te strak dan ligt je druklager ook nog eens tegen je drukgroep.
Dan moet je de koppeling terugstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok thanks .