Hoe groot is de kans dat ik een boete krijg als ik Osnabrück in rij zonder zo'n milieusticker?

Ik ga morgen met mijn moeder gezellig een dagje uit naar de kerstmarkt in Osnabrück.
Sinds 2010 moet je in Osnabrück officieel zo'n milieu-sticker hebben en die heb ik (nog) niet.

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe streng ze erop controleren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
30.1K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
blijf net buiten de zone en leg de rest te voet of met het OV af zo groot is hij niet:
http://www.vdh-weser-ems.de/2013HB/karte_mit_umweltzone.gif
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even met je autopapieren bij een Duitse autowerkstatt langs, umweltplakette klaar terwijl u wacht, kost maar een paar tientjes....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ItisLeClerc Lijkt me toch best een eind lopen vanuit Bremen naar Osnabrück :)
ItisILeClerc
10 jaar geleden
oeps, ik zag het ook net!
Cryofiel
10 jaar geleden
Je kunt zo'n sticker online bestellen bij Deka (of Dekra, ben ik vergeten). Of, zoals gezegd, bij een Duitse Autowerkstatt langs. Klaar terwijl je wacht. Alternatief is de boete betalen. Ik weet niet hoe hoog die is, maar volgens mij zijn de brandstofkosten naar Osnabrück hoger dan de mogelijke boete.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, de Dekra optie kende ik, maar daarvoor ben ik al rijkelijk aan de late kant :)
Ik weet dat Duitse boetes niet hoog zijn.
We gaan eerst morgen even kijken of we zo'n sticker kunnen scoren bij een Tüv-station in Osnabrück (en of het binnen een kwartiertje kan), zo niet, dan gaan we voor de optie lopen/OV vanaf buiten de milieuzone of gokken op boete :) In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het kan binnen een kwartiertje, mits je direct aan de beurt bent. Als er meer klanten zijn, moet je aansluiten in de rij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
K zou toch een milieusticker kopen als ik u was
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan voor de volledigheid hier even het Umweltplakete verhaal:
Ga naar een Tüv-station.
Nodig: Kentekenbewijs deel I (Mag ook een kopie zijn) en deel 3.
Ga even zitten terwijl de mensen van het Tüv een formuliertje invullen, betaal 5 euro (Ja, VIJF, in Nederland betaal je zo'n 15 euro), neem de sticker aan, plak hem op je ruit en rij vrolijk de stad binnen.

Het beste antwoord

Ik zat vanavond tijdens het avondeten met twee Duitse families aan tafel. Ik heb hen jouw vraag voorgelegd - betere experts zijn er niet te vinden, leek me. Hierbij het antwoord van beide Duitse families.

De Umweltzonen gelden alleen BUITEN de Autobahn. Zolang je op de Autobahn rijdt, is er dus niets aan de hand.

Verlaat je de Autobahn, dan rijd je in jouw geval zo'n Umweltzone binnen.

Controle op de Umweltplakete gebeurt vrijwel nooit "in fließendem Verkehr", zoals de Duitsers dat uitlegden. Met andere woorden: tijdens het rijden is de kans dat je gesnapt wordt enorm klein.

De meeste overtreders worden betrapt tijdens het parkeren. De pakkans hangt in dat geval af van waar je parkeert en hoe lang je parkeert.

Wil je de pakkans minimaliseren, dan kun je het beste in een parkeergarage parkeren. Het overgrote merendeel van de Duitse parkeergarages is namelijk in privé-handen, en op privégebied vinden geen controles plaats. Probeer dus een normale (niet-gemeentelijke) parkeergarage (Parkhaus) te vinden; mocht je echter in een gemeentelijke parkeergarage belanden, dan is de kans dat daar een controle plaatsvindt nog steeds enorm klein.

Samenvattend: de kans is klein, zeker als je in een niet-gemeentelijke parkeergarage parkeert. Mocht je gepakt worden, dan is de boete slechts € 40, dus daar is overheen te komen.

Toegevoegd na 6 minuten:

Puur economisch gezien moet je dus *geen* Umweltplakete kopen voor een eenmalig bezoek aan een Duitse Umweltzone.

Zo'n sticker kost namelijk ongeveer € 10. De boete bedraagt € 40. Statistisch gezien moet je alleen zo'n sticker kopen als de pakkans groter is dan 1 op 4 (boete gedeeld door kosten van de sticker).

Aangezien de pakkans vele malen kleiner is dan 1 op 4, spaar je dus naar verwachting geld uit als je geen Umweltplakete koopt.

Aan de andere kant krijg je wel een punt in Flensburg. Ik heb niet gevraagd hoe lang het duurt voordat zo'n punt vervalt.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke reactie.
Nu zou het alleen nog leuk zijn om te vermelden wat een punt in Flensburg is... Maar daar stel ik zo wel even een aparte vraag voor. Ik heb trouwens zekerheidshalve maar zo'n sticker aangeschaft, voornamelijk omdat ik regelmatig anderen daar ook vragen over hoorde hebben.
Kosten bedragen 5 Euro en de sticker blijft geldig zolang deze auto op de wegen rond blijft rijden (ook als ik hem verkoop kan de nieuwe eigenaar er plezier van hebben).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ze controleren tegenwoordig wel strenger begreep ik. Ik heb mijn milieusticker voor Duitsland aangevraagd via https://milieusticker-duitsland.nl
Onbeperkt en voor alle steden geldig Bronnen:
- https://milieusticker-duitsland.nl

Andere antwoorden (3)

Werkt hetzelfde daar als hier voor milieuzones voor vrachtwagens gewoon door camera's die je kenteken scannen dat moet je namelijk opgeven voor je vergunning kenteken niet bekend volgt vanzelf de prent
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus 100 procents controle. Dank.
Cryofiel
10 jaar geleden
Automatische controle door camera's op de Umweltplakete? Heb ik nooit van gehoord. Klinkt ook bijzonder on-Duits, eerlijk gezegd.
paulus811
10 jaar geleden
Het is ook niet waar. Ik reis al jaren in Duitse steden zonder sticker en nog nooit problemen gehad. Maar dat is nog geen garantie voor jouw trip morgen. Ik probeer altijd wel in parkeergarages te staan, heb t idee dat ze daar minder controleren dan op straat (let op: dat is mijn idee en dus nergens op gebaseerd)
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb zojuist een minnetje gegeven aan dit antwoord. Het blijkt inderdaad niet waar te zijn. Dit is de informatie van de Duitsers (zie mijn antwoord op deze vraag voor de uitleg over welke Duitsers ik het heb): Die camera's die kentekens registreren staan alleen boven de Autobahn. De Autobahn is *nooit* een Umweltzone. Met andere woorden, zelfs als die camera's jouw kenteken registreren, maakt dat niets uit voor je Umweltplakete, want op de Autobahn mag je altijd rijden, met of zonder zo'n sticker. De camera's dienen dan ook alleen maar voor het registreren van vrachtauto's. Die moeten namelijk Autobahnmaut (snelweltol) betalen. Buiten de snelwegen staan dergelijke camera's niet, en ook geen andere camera's die kentekens registreren.
De sticker kost minder dan een tientje bij de TUV en Osnabruck ligt volledig in een zone gesloten voor de rode plakkette de boete zou €40.00 bedragen en een punt in Flensburg . de kans op een boete is erg hoog
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een milieusticker is een 1 malige uitgave en blijft geldig zolang de auto op de weg blijft. In Duitsland kan je zo een sticker ophalen. De kosten daar zijn tussen de € 10 en € 12,50