VW Polo blue motion 2010: mogen er andere velgen onder deze auto indien ze dezelfde maten hebben en de oorspronkelijke banden er op gaan?

De auto wordt zakelijk gereden. Ik hoor er veel verschillende berichten over ook van de dealer en Pon..sommigen zeggen dat het niet mag omdat de auto dan geen Alabel meer zou hebben. Maar hoe zit het dan met winterbanden, dat mag toch wel???? En wat als eigenaren bij de eerstvolgende bandenwissel kiezen voor goedkopere (maar minder zuinige) banden?
Veel mensen vinden de originele velgen, net als ik, lelijk. Jammer dat VW zelf hier geen duidelijkheid over wil geven.
Een erg onduidelijke situatie helaas wat mij betreft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Wij hebben een Skoda combi Greenline 2011, ook A label, en wij hebben inderdaad ook winterbanden eronder laten zetten - door de garage - dus dat mag sowieso!
Als de auto eenmaal in je bezit is, kan je er wel andere velgen/banden of andere accessoires aan toevoegen, niet in het extreme, maar de normale accessoires, dat heeft geen invloed op de status van A label. Het A label is voornamelijk vanwege de geringe CO2 uitstoot en daar verandert weinig/niets aan als je de normale accessoires toevoegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De polo blue motion heeft zo'n lage CO2 uitstoot doordat onder andere speciale velgen en banden met een lage rolweerstand op zitten. Als dat verandert wordt is de kans groot dat de uitstoot hoger wordt. Volgens mijn dealer is dat echter niet verboden en in een test in een autotijdschrift las ik als eindconclusie dat het een fijne auto is, maar dat je na aflevering het best andere banden er onder kon (laten) monteren.
Als de banden niet worden goedgekeurd door VW dan zou dat gevolgen voor een eventuele fabrieksgarantie kunnen hebben. Voor de rest mag je binnen de marge gewoon andere velg en bandenmaten toevoegen. Pas als je wezenlijk zaken aan de auto gaat veranderen zou je een risico kunnen lopen dat de auto niet meer voldoet aan de omschrijving van het kentekenbewijs. Dat zou dan gevolgen kunnen hebben voor je label. Maar dan moet je een hoop aanpassen en ook nog eens een instantie tegenkomen die dit bij de RDW gaat melden. Bij een leaseauto kan de maatschappij aanvullende regels vaststellen over aanpassingen aan een auto.