Net gekochte auto verbruikt heel veel olie...heb ik recht op mijn geld terug?

Afgelopen maandag een 2e-hands Ford (Mondeo diesel) gekocht bij een garagebedrijf.
Proefrit,auto goed bekeken,de nodige vragen gesteld etc.
Zo op het oog en de eerste ervaringen een prima auto.

Nu na enkele dagen rijden (dus vanaf moment van ophalen -maandagmiddag- t/m vandaag -donderdag- en ongeveer 275 kilometer verder) ging mijn olielampje branden.
Wat bleek: Geen druppel olie meer aan de peilstok,kurkdroog!
De motor verbruikt dus ontzettend veel olie.
Is aan de uitlaatrook niet echt te zien,hoewel bij net starten en koude motor de wagen wel iets rookt,maar niet overdreven.

Ik heb de wagen nu dus 4 dagen in mijn bezit en nu is mijn vraag of ik het recht heb de wagen terug te brengen en mijn geld terug te eisen.
Er is hier sprake van een verborgen gebrek wat de garagehouder geweten moet hebben en wat bij een eerste inspectie bij aanschaf en proefritten natuurlijk niet aan het licht komt.
Dit bedrijf doet ook APK keuringen en volgens mij kan bij een zo hoog olieverbruik de wagen nooit door de roetmeting voor diesels heen komen en dus moet de garagehouders gesjoemeld hebben met de gegevens.
Wanneer ik de RDW hiervan op de hoogte zou brengen raakt hij gegarandeerd zijn vergunning om APK te keuren kwijt.

Wie kan mij van een juridisch advies voorzien?
Geldt in dit geval bijv. ook de 8 dagen bedenk tijd?

Toegevoegd na 1 week:
Nu na 600 km. bleek er nadat ik de olie heb bijgevuld tot het maximum niveau maar liefst ruim 2,5 liter olie te zijn verbruikt.
Motor is dus gewoonweg versleten!
Geen lekkage.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
8.3K

Antwoorden (3)

Als eerste zou ik beginnen om niet ervan uit te gaan dat de garage houder van slechte wil is.

Ten tweede ligt het een beetje aan de voorwaarden waaronder u het voertuig heeft gekocht.
Te weten loop of sloop ( geen garantie )
Auto gekocht zonder garantie, dit en ook voor het bovenstaande staan dan op het koopcontract.
Meestal toepasbaar op handelaren.

Daarnaast zijn de roetmetingen te beinvloeden door toevoegingen in de brandstof zodat er een schonere verbranding plaatsvind.

Ook dan is de garagehouder niet in gebreke.
Het gaat hierbij om de absolute waarden en de wijze waarop deze waarden zijn verkregen. ( goed gebruik van het meetapparatuur ).
NIET over hoe de gassen tot stand zijn gekomen uit/in uw auto.

Tevens moet u kunnen aantonen dat er inderdaad een verborgen gebrek was en dat de garagehouder hiervan op de hoogte was.

E.e.a kunt u terugvinden op consuwijzer, zie bron.

Daarnaast moet u als u contact opzoekt met een juridisch adviseur, als eerste ook contact gezocht hebben met deze garagehouder.
Daar een dergelijke instantie alleen geschillen oplost.
Als u de garage houder geen kans gunt en in het ongewisse houd, is er ook geen geschil en kan een dergelijke instantie niets voor u betekenen.

Mijn advies, ga rustig met die man om de tafel om samen een oplossing te zoeken.
Als u de garage houder "tegen de haren" instrijkt dan houdt deze natuurlijk ook de boot af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al in de reacties wordt gezegd je weet helemaal niet of de motor veel olie verbruikt.
Het normale verschil tussen min. en max. op de peilstok is tussen de 1 /2 liter dat staat in het instructieboekje. Als jou auto dat verbruikt binnen 300 km. heb je een grote rookwalm achter je of een grote plas onder de auto.

Vul dus de motorolie bij tot het maximum en kijk dan na 100 km of het peil gezakt is.
Daarna kun je pas zien hoeveel hij verbruikt.

Je kunt natuurlijk de garage even bellen en het vertellen dan heb je als er iets niet in orde is het in ieder geval al gemeld.

Een auto die altijd kleine stukjes heeft gereden en niet warm wordt heeft relatief veel brandstof in de motorolie zitten als je dan een keer een lange rit maakt verdampt dat deel en lijkt het of de motor opeens heel veel olie veel olie verbruikt.

Tip voor de toekomst controleer ALTIJD een auto als deze bij de garage vandaan komt zelf op olie/koelvloeistof/remolie peil en of alle vuldoppen erop zitten ! ook (eigenlijk juist) als deze voor onderhoud is geweest.
Monteurs zijn ook mensen en kunnen wel eens iets vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gewooneengast; Nee hoor ik bedoel gewoon brandstof, onverbrande brandstof die tussen de zuigerveren door in het carter komt en niet verdampt en via de carterventilatie weer wordt verbrand maar de olie verdunt.
Condens vormt een soort bruine sludge die vaak op de peilstok en bij de vuldop te zien is.
Sommige automerken vermelden het zelfs in het instructieboekje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben alweer wat wijzer geworden +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ruim 2,5 liter na 600 km.
Als dat geen hoog olieverbruik is weet ik het ook niet meer.
Motor is dus gewoonweg versleten.
Ga er niet onmiddellijk van uit dat je beduveld bent.

Ben je zeker dat er voldoende olie in zat toen je hem kocht? Ook al zou het niet mogen, dit soort zaken wordt toch nog vaak over het hoofd gezien.

Heb je na die eerste rit de olie bijgevuld en de olietest opnieuw gedaan?
Pas dan weet je zeker dat er voldoende olie in was en dat het peil dus wel behoorlijk snel daalt.

Indien het oliepeil opnieuw zo snel daalt, ga dan pas naar de garage en leg 'rustig' uit wat je ervaren hebt.
Maak je vooral niet druk want daar win je niks mee.
Ga er vanuit dat de garage bereid is om de verantwoordelijkheid qua kosten voor het herstel op zich wil nemen, zelfs indien dit contractueel niet overeengekomen zou zijn.

Indien de verantwoordelijkheid toch bij jou zou komen te liggen en jij voelt je daar niet goed bij dan kan je nog steeds verdere stappen ondernemen.
Je kan dan bijvoorbeeld naar het keuringsstation gaan en navragen of men dit op één of andere manier had moeten merken tijdens de controle.

Verder hangt het er natuurlijk ook van af wat er in jouw aankoopcontract staat. In sommige gevallen staat daar vermeld dat de koper bij de aankoop akkoord gaat met de staat waarin de wagen zich bevindt. In dat geval ben jij en enkel jij verantwoordelijk voor dit euvel.

Maar nogmaals, ga ervan uit dat de verkoper van goede wil is en dat jij hier volgende week komt schrijven dat je te snel voorbarige conclusies hebt getrokken.

Rij veilig en vrij langzaam ;-)