Ik heb krap een jaar geleden een nieuwe accu in m'n auto geplaatst. Toch heeft de auto startproblemen. Hoe komt dat?

Ik gebruik de auto niet veel, vanwege het enorme verbruik (1:5). Wat kan de reden zijn dat de auto - die overigens dag en nacht buiten staat - niet goed wil starten? Hoe kan ik het verhelpen? Wat er wellicht iets mee te maken heeft: De auto rijdt hortend en stotend weg en slaat dan zelfs - als ik naar z'n 2 wil schakelen - af. Rijdt de auto eenmaal een poosje, dan heb ik er de rest van de dag geen problemen meer mee. Wie heeft op dit forum er meer kaas van gegeten?

Toegevoegd na 9 uur:
VW LT31 uit 82. 4 cilinder. Benzine. APK gehad in oktober, maar toen geen problemen. Het heeft echt met de vochtigheid / kou te maken, denk ik. Maar is het - eenvoudig - te verhelpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1:5? wat voor auto rijd je dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
merk, type, bouwjaar, soort brandstof?
wat is er de laatste jaren aan onderhoud geweest?
km-stand, andere bezonderheden?
enz..
begon het ineens?
werd/wordt het langzaam erger?
enz..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de 2de versnelling schakelen en dan afslaan, daar kun je toch moeilijk de accu de schuld van geven. Ontsteking, inspuiting, vocht? Zoals Jackd al schrijft: met zo weinig informatie in je vraag is er niet makkelijk iets zinnigs over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou voor al deze problemen eens een afspraak kunnen maken bij kwikfit.. Lijkt mij dat het vocht is doordat je weinig rijd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ ast 36850: is het nu echt nodig om zo tegen mij uit te vallen en mijn antwoord aan jou te laten verwijderen? Ik wilde je alleen maar helpen hoor, naar beste weten. Ik heb geen verstand van auto's, maar ik ben niet dom hoor, daarom zei ik je dat het niet aan de accu kon liggen. :(

Antwoorden (4)

veel kaas niet, maar:
- misschien is er een stroomverbruiker die aan blijft (alarm, eindversterker, radio)
- een te goedkope accu gekocht met een lage kwaliteit
Wat is niet veel? Een loodaccu vindt het niet fijn om maanden niet gebruikt te worden: voor motoraccus bestaan zogenaamde druppelladers die de accu gedurende de winter op spanning houden.
(1:5? foei. Heb je een lekkende tank of zo?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oldtimer, vandaar het hoge verbruik. Niet veel: Een keer in de twee weken of zo? Radio of alarm zitten er niet in. Voor de rest wel veel toeters en bellen, maar dan uitsluitend wanneer ik haast heb en de auto dus rijdt.
Een accu kan op 3 manieren 'leeg' lopen:

1) 'Iets' verbruikt stroom. Blijft er niet ergens een lampje branden, de radio aan staan o.i.d. ?

2) Het stroomverbruik is normaal, maar de accu wordt niet bijgeladen. Is de dynamo wellicht stuk, of hangt er een (laad-)kabel los ? Wellicht kan er ook een V-snaar stuk zijn waardoor de dynamo niet meer aangedreven wordt.

3) Een accu wordt heel lang niet meer gebruikt en is "in zichzelf" leeg gelopen. Een accu moet regelmatig gebruikt worden om actief te blijven. Heel lang stil staan kan funest zijn.

4) Tja, en bij optie 4 is 'ie gewoon kapot gegaan. Dat is pech hebben na slechts een jaar. Een accu hoort langer mee te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een auto rijdt (en start) altijd wat minder met een koude motor, in jouw geval is dat iets slechter, zoveel slechter geworden dat je er last van hebt.

Dat heeft weinig met de accu te maken, hoewel de accu wel wat meer te verduren krijgt omdat ie met het starten langer stroom moet leveren.

Kan meerdere oorzaken hebben:
-slechte bougiekabels en/of stroomverdeler. Als dit het is dan is het erger bij vochtig weer en regen.
-ouderdom: grote beurt of zelf een revisie zal dan nodig zijn.
-een simpele afstelling.
-iets anders..

Toegevoegd na 14 uur:
Kijk/zoek hier eens: http://www.vwltclub.nl/forum/viewforum.php?f=1
900 topics dus vast wel iemand die hetzelfde probleem heeft gehad.
Ook kan je op andere VW forums kijken o.a. die van de transsporter, want veel VW motoren zijn hetzelfde.

Mijn gok blijft elektra, maar weten doe je het pas als alles weer goed werkt.
Kosten: van een paar tientjes tot .??.!!
Ik heb zoiets zowel met een motor als met mijn 1e auto gehad. Bij de motor kostte het alleen een stukje schuurpapier om een contactpunt schoon te maken. (en uren zoeken..)
Bij de auto, een vw polo uit 85 die toen 16 jaar oud was, was het iets met de bekabeling, weet niet meer hoe duur het was, maar viel mee, anders had ik het nog wel geweten.

Als je in de buurt van Amsterdam/Haarlem woont dan weet ik een goeie niet dure garage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je info. Vanochtend kwam er veel witte rook uit de uitlaat. Ik heb de motor even laten lopen en ben toen voorzichtig weggereden. En ook nu weer: Als de wagen even heeft gereden, heb ik voor de rest geen problemen meer. Ik denk gewoon lid te worden van zo'n VW club. Wellicht Lt-freunde. Als ik in de buurt van A'dam kom (Met de auto), kom iki wellicht eens langs! Tschüss!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Witte rook is water of een zeer slechte verbranding.
In de gaten houden of ie koelvloeistof verbruikt en of er "koffie met melk drap" te zien is als je de oliedop los draait. ps. Ik bedoelde niet mezelf, woon er niet echt in de buurt en weet van auto vooral de theorie, zelf repareren is iets anders.
Bij mijn motor doe ik wel veel zelf, maar dat is ook vooral omdat die wel in de schuur past.
Zorg je wel dat de Accu goed opgeladen wordt? Als je kleine stukjes rijd, krijgt de Accu nooit goed tijd weer GOED opgeladen te worden. Dus zorg dat je een flink stuk rijd, dus niet naar de de plaatselijke supermarkt en vandaar weer terug.

Je noemt een aantal problemen: "1: Starten 2: Slecht lopen(hortend en stotend) 3: Afslaan" Kan allemaal met elkaar te maken hebben, maar hoeft niet! Oorzaak kan velerlei zijn