Moet je met een B-E combinatie met een hoger eigen gewicht dan 3500 kg. een apart rijbewijs hebben?

Weet jij het antwoord?

/2500

"BraBart"ik moet je teleurstellen want je antwoord is deels goed. Ik rij dagelijks met een BE combinatie trekker met trailer, sinds een paar dagen met een gehele nieuwe Iveco totaal 2200 kilo, met een gekoelde trailer van 2950 kg, het totale gewicht mag niet boven de 7240 kg komen waar deze voor gebouwd is. Je kan tegenwoordig met een BE rijbewijs hele grote voertuigen besturen, zolang het trekkende voertuig maar niet boven de 3500 kg uitkomt. Het gewicht van de lading is afhankelijk van de trailer die er aan is gekoppeld. Een vriend van mij rijdt met een MB Sprinter 416 als trekker met een auto-trailer dubbeldeks voor maximaal 5 auto's. Wel ben je verplicht om een tachograaf kaart te gebruiken in deze combinaties. Per 1 januari 2012 is het verplicht deze te gebruiken in dit soort voertuigen voor het BE rijbewijs. Je hebt geen chauffeurs diploma hiervoor nodig. Dat is alleen nodig bij rijbewijs C & D. Dus het antwoord op je vraag is Nee. Succes !!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100