Moet je met een B-E combinatie met een hoger eigen gewicht dan 3500 kg. een apart rijbewijs hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (5)

Dat hangt ervan af. Overigens is 'eigen' gewicht niet van belang, maar 'ledig'. Ik neem aan dat je dit bedoelt. Cia de bron kun je het uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ledig is niet van belang, het gaat juist om het ledig gewicht inclusief laadvermogen, het totaal gewicht.
Het trekkend voertuig mag de 3500 kg niet overschrijden, de aanhanger mag best zwaarder zijn mits het trekkend voertuig dat totaalgewicht mag trekken.
"Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg."
Dus pas als het trekkend voertuig zwaarder wordt dan 3500Kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante link. Snap vooralsnog die minnetjes niet. Als die waren onderbouwd had dat meer duidelijkheid gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb niet gemind maar het antwoord is onvolledig. Een samenstel van voertuigen (aanhangwagen / oplegger met auto) mag nimmer de 3750kg overschrijden als men geen E heeft. Dit is alleen van toepassing als het trekkend voertuig een eigen gewicht heeft van 3.500kg. Alle overige samenstellingen mogen de 3.500kg niet overschrijden zonder rijbewijs E.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook moet het trekkende voertuig altijd zwaarder zijn dan de aanhanger, anders moet je een E rijbewijs halen. Interessant is ook dat als je aanhanger geschikt is voor het vervoeren van zware lasten (bijvoorbeeld auto's), de politie er vaak vanuit gaat dat je een E nodig hebt.
Rijbewijs B geldt voor:
1. Motorrijtuigen op 3 wielen (geen motorfiets met zijspan).
2. Motorrijtuigen op 4 wielen, maar deze mogen niet boven de 3500 kg uitkomen en ook niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder niet meegerekend.
3. Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van maximaal 750 kg.
4. Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg als:
a) de aanhangwagen lichter is dan de auto en
b) de aanhangwagen + de auto niet boven de 3500 kg uitkomen.
5. Motorrijtuigen die door bepantsering boven de 3500 kg uitkomen.

Als antwoord op je vraag: je zult dus voor een combinatie die de 3500 kg overschrijdt een rijbewijs C moeten hebben.

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie op mijn antwoord: met E achter B mag je WEL een combinatie rijden die zwaarder is dan 3500 kg. Even een denkfout gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de toevoeging het juiste antwoord. +
Een samenstel van voertuigen (aanhangwagen / oplegger met auto) mag nimmer de 3750kg overschrijden als men geen E heeft.

Dit is alleen van toepassing als het trekkend voertuig een eigen gewicht heeft van 3.500kg.

Alle overige samenstellingen mogen de 3.500kg niet overschrijden zonder rijbewijs E.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"BraBart"ik moet je teleurstellen want je antwoord is deels goed.

Ik rij dagelijks met een BE combinatie trekker met trailer, sinds een paar dagen met een gehele nieuwe Iveco totaal 2200 kilo, met een gekoelde trailer van 2950 kg, het totale gewicht mag niet boven de 7240 kg komen waar deze voor gebouwd is.

Je kan tegenwoordig met een BE rijbewijs hele grote voertuigen besturen, zolang het trekkende voertuig maar niet boven de 3500 kg uitkomt. Het gewicht van de lading is afhankelijk van de trailer die er aan is gekoppeld. Een vriend van mij rijdt met een MB Sprinter 416 als trekker met een auto-trailer dubbeldeks voor maximaal 5 auto's.

Wel ben je verplicht om een tachograaf kaart te gebruiken in deze combinaties. Per 1 januari 2012 is het verplicht deze te gebruiken in dit soort voertuigen voor het BE rijbewijs. Je hebt geen chauffeurs diploma hiervoor nodig.
Dat is alleen nodig bij rijbewijs C & D.

Dus het antwoord op je vraag is Nee.

Succes !!