Hoe werkt een zelflerende versnellingsbak?

Het schijnt dat een zelflerende versnellingsbak z'n schakelmomenten aanpast aan het rijgedrag van de bestuurder. Maar dat roept toch weer meer vragen op...:
* Hoe snel past hij zichzelf aan?
* Heeft hij vaste instellingen zoals bijv. 'snel', 'relax'of 'normaal'?
* Hoe gaat hij om met filerijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Het beste antwoord

Zelflerende versnellingsbakken hebben in mijn ervaring slechts een minuutje of iets dergelijks nodig om zich aan te passen aan je rijstijl. Het tijdstip van schakelen heeft te maken met de wijze waarop je het gaspedaal gebruikt (langzaam opbouwen en je gas intrappen of ineens het pedaal op de vloer stampen) In mijn ervaring duurt het langer om de versnellingsbak weer "rustig" te krijgen na een rondje scheuren dan andersom. Wanneer je je gaspedaal maar diep genoeg in trapt zal de motor vanzelf hogere toeren gaan draaien en een lager schakelmoment kiezen. Als je vervolgens weer rustig rijdt zal hij hooguit een paar keer voor je gevoel "te laat" opschakelen. Kortom dit gaat erg snel. Bovendien zijn er tegenwoordig versnellingsbakken met allerlei sportmodi, sommige sportstanden kiezen enkel een later schakelmoment, modernere automaten zoals bijvoorbeeld die van BMW (de versies met een dubbele koppeling) hebben nog een extra sportknop waarmee de schakeltijden ook daadwerkelijk verkort worden, dit gaat doorgaans wel een beetje ten koste van het comfort, omdat er dan best een forse tik wordt uitgedeeld aan de aandrijfas.