Waarom hebben de nummerplaten op de fronten van veel nieuwe auto-ontwerpen zo'n prominente plaats?

Vroeger zaten ze helemaal onderaan. Nu zitten ze vaak vlak onder het embleem, of zelfs midden op de grille. Persoonlijk vind ik het erg lelijk.

Toegevoegd na 3 dagen:
Zie mijn tweede reactie betr. Mazda 3.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Dat is een kwestie van smaak van de ontwerper (waarover niet te twisten valt). Zolang de plaats beantwoordt aan onderstaande regels is het toegestaan.

Van alles is voorgeschreven (type van letters en cijfers, afmetingen, de onderlinge afstand, type en afmeting van de plaat. Wat de plaats betreft, geldt het volgende:

"Artikel 7

1.Bij motorrijtuigen op meer dan drie wielen, met uitzondering van bromfietsen, moeten de kentekenplaten zijn aangebracht aan de voor- en achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.

2.Bij motorrijtuigen op twee of drie wielen met of zonder zijspanwagen, met uitzondering van bromfietsen, moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.

(....)

6.De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:

a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,

b. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt.

7.Het kenteken dat aan de voorzijde is aangebracht moet van voren, het kenteken dat aan de achterzijde is aangebracht, moet van achteren zichtbaar zijn en mag niet hoger dan 2 m boven het wegdek zijn aangebracht.

8.De kentekenplaat moet zodanig op het motorrijtuig dan wel de aanhangwagen bevestigd, dat:

a. de kentekenplaat en het kenteken aan de achterzijde van het voertuig over de volle, in de bijlage voorgeschreven, oppervlakte zichtbaar is voor een waarnemer, die zich op een afstand van 20 m midden achter het voertuig bevindt,

b. de karakters van het kenteken niet door de bevestigingsmiddelen zijn beschadigd, en

c. de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig niet door glas of ander doorzichtig materiaal wordt bedekt."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste regel van je antwoord is eigenlijk genoeg, want ik vroeg niet naar de wettelijke regels.
Om mijn vraag een beetje uit te breiden: ik vroeg mij af wat er omgaat in het brein van een ontwerper als hij een (in de meeste landen toch wel grote en opvallende nummerplaat) zo hoog en prominent op het front geplaatst wil hebben. In mijn optiek valt over deze smaak dus wel te twisten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In AutoReview 8/2013 wordt de nieuwe Mazda 3 besproken.
Ik citeer:"Gezichtsbepalend is de grote schildvormige grille, die helaas ontsierd wordt door de weerzinwekkende kentekenplaat. Wat vreselijk zonde toch!"