Wat is de meest goedkope en duurzaamste auto?

Dus dat hij zuinig rijdt, en dat hij lekker goedkoop is. Zijn er bepaalde onderzoeken na gedaan? of tests waar een bepaalde auto uitkomt? het mag een lekkere lelijke zijn, als het maar zuinig van A naar B rijdt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.5K

Het beste antwoord

Japanse auto's staan bekend om duurzame motoren (Honda, Nissan, enz.) ik denk dat dat ook een punt is dat je moet afwegen... een goedkope auto, die zuinig rijdt heb je niks aan als er telkens iets mis is met de motor, of andere techische dingen. dit maakt het algemene gebruik van de auto ook duurder ( ik vind dit persoonlijk een belangrijk punt wat ik meeneem in mijn keus voor een auto)

Ik rijd zelf een Subaru Legacy 2.5 AWD uit 1997(ook japans)
Hij heeft al meer dan 160.000 km gedaan, en je hoort hem nauwelijks lopen. en tikt niks, er rammelt niks.. hoewel hij verder geen schoonheidsprijs verdient is ie technisch wel heel goed.. een ander voordeel met japanse auto's is dat ze vaak net iets luxer zijn uitgevoerd dat europeese (Opel, Volkswagen e.d) gelijkwaardige modellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is volgens mij de goedkoopste auto qua aankoop ( Nieuw a Euro 7500,00) en qua rijden.Gemiddeld 1/16

http://www.stam.nl/merken/dacia/modellen

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Autotesten genoeg die dat onderzoeken. Vaak kan je logisch redenerend (kleine motor, kleine auto, laag gewicht) al zelf uitmaken wat zuinig is maar goed vergelijken van verbruik uit testen en technische gegevens van auto's is simpeler.
Een hybride auto is overigens zeker niet zuiniger. Hij is meer milieu belastend met meer materialen en duur in aanschaf. Op lange afstand presteert hij vaak niet zo heel zuinig en een aanhanger kan hij niet trekken.
Voor één persoon alleen met een kleine beurs is de nieuwe i10 van hyundai een leuke goedkope en zuinige auto. Tweede hands zijn er tal van kleine auto's zoals suzuki etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is belangrijk dat je het aantal kilometers dat je gaat rijden daarbij laat meewegen. Als je veel kilometers maakt kan LPG of diesel de moeite waard zijn.
Sowieso zal het een kleine auto zijn, want die zijn logischerwijs het zuinigst.
Qua aanschaf is meestal een auto van 2 à 4 jaar oud het voordeligst. Een nieuwe auto verliest snel zijn cataloguswaarde. Een oudere auto kan wat duurder in onderhoud zijn.
Je kan vergelijkingen uitvoeren. Op autotrack.nl kan je bijvoorbeeld selecties maken op grond van verbruik, gewicht en prijs.
Ik heb een halfjaar geleden dezelfde afweging gemaakt en kwam uit op een Citroen C1. Maar voor jou kan dat heel anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die is zo'n moeilijk te beantwoorden vraag omdat je als consument te weinig informatie hebt. Ik neem aan dat je met duurzaam bedoelt: goed voor het milieu. In mijn ogen is duurzaam ook dat de werknemers van de producent goed behandeld worden (goede arbeidsomstandigheden, goede betaling, enz.).
Op milieugebied bestaan er m.i. nog geen duurzame auto's (of die zijn in ieder geval niet te koop). Benzine-, diesel, gasmotoren: alle gebruiken grondstoffen die aan de aarde onttrokken worden. En dat geldt voor een groot deel ook nog voor elektrische auto's (ben je er altijd zeker van 100% groene stroom te tappen?)
En dan hebben we het alleen nog maar over het gebruik van de motor, en nog niet over al het asfalt dat wordt aangelegd, de deeltjes die van de banden slijten en in de natuur terecht komen, geluidsemissies, horizonvervuiling...
En dan hebben we nog de energie en grondstoffen die gebruikt worden voor de productie van de auto...

Kortom: ook tegenwoordig koop je een auto best door een eisenpakket samen te stellen ("wat moet mijn auto mij gaan bieden?") en dan te kijken welke types voldoen.

Mijn antwoord zal misschien wat geitenwollensokkerig overkomen. Dus sluit ik af met:

Groeten van een rally-fan!
Bronnen: