Die is zo'n moeilijk te beantwoorden vraag omdat je als consument te weinig informatie hebt. Ik neem aan dat je met duurzaam bedoelt: goed voor het milieu. In mijn ogen is duurzaam ook dat de werknemers van de producent goed behandeld worden (goede arbeidsomstandigheden, goede betaling, enz.).
Op milieugebied bestaan er m.i. nog geen duurzame auto's (of die zijn in ieder geval niet te koop). Benzine-, diesel, gasmotoren: alle gebruiken grondstoffen die aan de aarde onttrokken worden. En dat geldt voor een groot deel ook nog voor elektrische auto's (ben je er altijd zeker van 100% groene stroom te tappen?)
En dan hebben we het alleen nog maar over het gebruik van de motor, en nog niet over al het asfalt dat wordt aangelegd, de deeltjes die van de banden slijten en in de natuur terecht komen, geluidsemissies, horizonvervuiling...
En dan hebben we nog de energie en grondstoffen die gebruikt worden voor de productie van de auto...
Kortom: ook tegenwoordig koop je een auto best door een eisenpakket samen te stellen ("wat moet mijn auto mij gaan bieden?") en dan te kijken welke types voldoen.
Mijn antwoord zal misschien wat geitenwollensokkerig overkomen. Dus sluit ik af met:
Groeten van een rally-fan!
- Bronnen:
-
interesse