Mag je het koetswerk van een auto van nu plaatsen op een 20 jr oude , word de auto daardoor belasting vrij ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Antwoorden (5)

Dat zal dus niet lukken, zowel technisch lukt het niet als dat het wettelijk niet te regelen is.

Als eerste heeft een auto geen carrosserie (koetswerk) met een afzonderlijk chassis maar een zelfdragende carrosserie, de carrosserie is dus niet meer verwijderbaar.

Wettelijk is het niet toegestaan omdat je een compleet nieuw voertuig bouwt waar een type goedkeiring voor af gegeven dient te worden waardoor de auto als nieuw te boek komt te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u
Nee dat zou wel mooi zijn want dan zouden meer mensen die zo slim en handig zijn om zo de belasting te ontduiken oftewel goedkoper rijden. maar op het kentekenbewijs staat een nummer wat correspondeert met een chasisnummer ergens op jouw wagen geslagen. En daar mag niets aan verandert worden anders is het fraude.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet mogelijk zoals hierboven vermeld. Enige uitzondering momenteel : de Citroen 2cv en de afgeleiden. Deze hebben nog wel een chassis en daar kan dus wel mee worden verbouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor dat mag, mits je het voertuig aanbied bij de RDW voor herkeuring.
Dit geld voor de auto's van b.v.
Lelijk eend (citroen 2cv)
Jaguar (XJ modellen)
Jeep (cherokee en willy modellen)
Chevrolet (blazer, pick-up)
Ford (bronco, pick-up)
Dodge
en een hoop andere engelse auto's zoals de MG, Lotus etc.
Dit kan dus alleen maar met auto's waarbij het chassis apart is van de carrosserie.
Het kenteken is gekoppeld aan het chassis nummer dus als je een nieuw carrosserie op een oud chassis monteert en deze laat herkeuren bij het RDW dan krijgt jou auto gewoon de status van het oude chassis.
Dus een nieuwe carrosserie op een 25 jaar oud chassis, b.v. jaguar, is dus houder schap belasting vrij en is ook als oldtimer te verzekeren.
Ik rijd al jaren in een nieuwe oude Jaguar XJS op gas voor maar 80 euro verzekering per jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus!
Maar ik meen gelezen te hebben (Autoweek?) dat dit in de toekomst niet meer mogelijk is. Vooral bij Range Rover schijnt deze ingreep populair te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou best waar kunnen zijn.
Het is de bekende maas in de wet en is het logisch dat ze dit gaan verbieden wanneer dit populair wordt.
Zoals voorgangers al benoemen: "Waarom zou je dit willen? Belastingvrij zal hij hij de eerste 20 jaar niet worden, de huidige "Belasting vrijstellings regeling" is alleen maar in het leven geroepen om eigenaars van "Oldtimers" de mogelijkheid te geven, met hun hobby bezig te zijn