Hoe kan ik van mijn snelweg-angst afkomen?

15 jaar geleden zat ik naast een bestuurder die de macht over het stuur verloor met een snelheid van 120 km/u.
In de loop der jaren nadien, ben ik steeds banger geworden voor de snelweg. Ik durf ook niet meer met een hele goeie chauffeur de snelweg op te rijden.
Wie weet er een oplossing voor dit probleem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

Misschien is het een idee om een aantal rijlessen te nemen. Daarbij ook specifiek aangeven wat je probleem is.

Heel veel succes, ik hoop dat je deze angst kan overwinnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Alleen door steeds maar weer toch op pad te gaan, en door de tijd zal het slijten die angst, maar je moet er doorheen, elke keer weer, gewoon doen...

En als je rijdt, dan moet je wakker en open blijven, en kijken en vraag je af: Is er nu reëel gevaar? En Nu? en NU?

tot je je nivo van angst kunt laten varen...

Doorgaan tot het handelbaar is...

Dus toch doen... En doorgaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat je zelf niet rijdt? Ga dan gewoon les nemen, en vertel je instructeur van je fobie. Als je zelf controle hebt, kun je er waarschijnlijk beter mee omgaan. En zodra je zelf ziet hoe je een auto bestuurd, zal je vertrouwen in auto en bestuurder ook weer kunnen toenemen.

Vergeet ook niet dat in de afgelopen 15 jaar auto's beter en veiliger zijn geworden (bij dezelfde snelheid dan)....

Sterkte, en succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, dat je vooral moeite heb met het vertrouwen in de chauffeur, en dat kan ik me voorstellen, je heb het niet zelf in de hand. Ik ben ook een keer van achter aangereden, en daarna lange tijd meer in de achteruitkijkspiegel gekeken dan normaal. Het werd gewoon een fobie, maar door doch te blijven rijden is dat overgegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eerst waar je het bangste voor bent: meerijden op de snelweg, of zelf rijden op de snelweg. Neem dan rijlessen bij een speciale rijschool voor angstige mensen.

Jouw probleem is namelijk helemaal niet zo zeldzaam als je misschien denkt. Snelwegen en tunnels scoren hoog, maar ook bruggen en rotondes zijn grote angstveroorzakers.

Zit je dan bij die rijschool, dan begin je niet zomaar met een les. Juist zo'n soort rijschool doet eerst een uitgebreide intake.

Op die intake bespreek je dan de beste aanpak. Dat kan zijn dat je zelf gaat rijden - misschien eerst in een simulator, en dan op een provinciale weg (80 km/u), en dan op een autoweg (100 km/u), en dan pas op een snelweg (stukkie randstad, 80 km/u op de parallelbaan), en zo opbouwen.

Het kan ook zijn dat je meerijdt terwijl de instructeur rijdt. Dan heb je het vertrouwen dat de auto wordt bestuurd door een zeer kundig en ervaren persoon. Die kan dan dezelfde opbouw hanteren als ik hierboven noemde.

Hoe dan ook zul je er een keer doorheen moeten. Net zoals je ziet in die televisieprogramma's over mensen die bang zijn voor hoogtes, voor liften, voor honden, voor enzovoort. De truc is jezelf daartoe te dwingen, en het op zo'n manier te doen dat de angst nooit onrealistisch groot wordt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop een Hummer.

En dan de allergrootste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop dan direct een wals