Een turbo timer laat je turbo optimaal afkoelen
Als je een turbomotor in je auto hebt, is het een overweging een turbo-timer te installeren. Met name na sportief rijden is het van belang dat de turbo voldoende tijd krijgt om af te koelen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan van te voren installeren hoe lang je de motor na laat lopen met zo een turbotimer.

Dus terwijl jij al uitgestapt bent en het voertuig al is afgesloten.

Op deze manier biedt
je de draaiende delen de mogelijkheid om op stationair toerental tot rust te komen en af te koelen voor dat de smering stopt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een hele snelle stopwatch
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een apparaat die de motor van je auto een tijdje stationair laat lopen alvorens deze uit te schakelen. Dit vermindert de slijtage en verlengt daardoor de levensduur.

Het stationair laten lopen na een lange of intensieve rit is beter voor de turbo, omdat deze gelijkmatiger afkoelt en tijdens dit proces nog gesmeerd wordt met olie. een turbo van een moderne dieselmotor begint bij ongeveer 1500 toeren mee te draaien (afhankelijk van type motor). deze turbos draaien hoge toerentallen, 50.000 tot 100.000 is geen uitzondering. door deze hoge toerentallen zijn de lagers anders dan in overige onderdelen van de motor. er kunnen bijvoorbeeld bronzen lagers inzitten die een iets andere uitzettingscoefficient hebben dan andere metalen. hierdoor zit er iets speling op deze lagers als de turbo koud is en past alles vervolgens perfect als de turbo op bedrijfstemperatuur is.

Als je na een lange rit de motor nog enkele minuten stationair laat draaien, dan draait de turbo niet meer mee, maar wordt hij nog wel gesmeerd, omdat het smeersysteem door functioneert. Hierdoor verloopt, zoals eerder ook al vermeldt, de afkoeling gelijkmatig.