ik heb ledlampen laten zetten op mijn ford fiesta, ma in de garage zeiden ze dat de lampjes niet branden als het donker is, kan of mag dit ?

want ik zie veel auto's rijden in het donker met ledlampen aan, en waarom zo veel geld betalen als ze alleen mogen branden in daglicht ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Het zijn dan ook "dagrijlichten" en 's nachts kunnen ze als verblindend gelden.
Vroeger zoals zoveel in Nederland verboden en binnenkort verplicht. (overdag dan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn 2 soorten dagrij verlichting. De meeste merken kennen 1 sterkte en worden uitgeschakeld bij het inschakelen van dimlicht. er komen steeds meer merken die de dagrijlichten aan laten bij gebruik van het dimlicht echter de sterkte van de dagrijverlichting neemt dan af om verblinding te voorkomen. Dit laatste is bijvoorbeeld bij audi het geval en goedgekeurd.
Overigens is er ook verschil tussen aftermarket led verlichting of dagrijverlichting. Vraag anders eens bij je garage wat ze bij jou geplaatst hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zelfs de vraag of ze overdag mogen branden, zover ik weet is het voeren van daglichtlampen nog steeds niet goedgekeurd behalve bij motorvoertuigen die met deze uitrusting in Nederland zijn ingevoerd en er een type goedkeuring voor is afgegeven.

Daglichtlampen moeten namelijk gaan branden op het moment dat men het contact aanzet en doven op het moment dat de gewone standaard verlichting wordt ingeschakeld of het uitschakelen van het contact. Het doven van de daglichtlampen dient automatisch te geschieden.

Wijkt de daglichtverlichting af van één van beide regels zijn ze in principe verboden.

Saab had al daglichtlampen eind zeventiger jaren, met een eenvoudige schakeling is het te maken dat de lampen uitgaan als de zogenaamde stadsverlichting wordt ingeschakeld, hiervoor heeft men enkel een relais nodig dat "massa" maakt via de stadsverlichting.