De accu van mijn Daihatsu Van loopt bij stilstand in 4a5 dagen leeg. Wat kan de reden zijn van dit electrisch lek?

Verlichting, radio, of accu zelf zijn geen oorzaak.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.8K

Het beste antwoord

Moeilijk te zeggen, natuurlijk. Het kan van alles zijn.

Een mogelijke oorzaak is bijvoorbeeld de kofferbakverlichting. Als het schakelaartje daarvan kapot is, blijft die verlichting altijd aan staan, ook wanneer je de kofferbak sluit.

Een andere mogelijkheid is vocht, al dan niet in een kabel. Vocht met een beetje vuil kan ervoor zorgen dat er continu een klein lekstroompje loopt.

Toegevoegd na 4 minuten:

Het is wat werk, maar je zou eens de zekeringenkast kunnen opzoeken. Haal eerst alle zekeringen eruit. Kijk of de accu dan nog leegloopt. Zo ja, dan zit het probleem toch in de accu zelf, of in de bekabeling tussen de accu en de zekeringen.

Blijft de accu dan wel vol, zet dan de helft van de zekeringen terug. Kijk nu opnieuw of de accu leegloopt.

Zo ja, dan zit het probleem achter één van de zekeringen die je hebt teruggeplaatst. Zo nee, dan zit het probleem achter één van de zekeringen die je niet hebt teruggeplaatst.

Je weet nu achter welke helft van de zekeringen het probleem zit. Met die helft kun je nu dezelfde truc uithalen: de helft van die helft erin, de andere helft van die helft eruit. Weer kijken of de accu wel of niet leegloopt. Nu weet je achter welk kwart van de zekeringen het probleem zit.

Op deze manier ontdek je in een paar stappen waar het probleem zich bevindt.

Zoals gezegd, het is nogal wat werk. Vaak is het eenvoudiger eerst de "usual suspects" eens goed te bekijken. Draai desnoods de lampjes van de kofferbakverlichting er eens uit. Pas als je op die manier niet kunt ontdekken waar het probleem zit, kun je de zekeringen-methode gebruiken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook het lampje in het dashboard-kastje kan de oorzaak zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh ja, klopt inderdaad! Als we toch bezig zijn: kijk eens naar het lampje van je kentekenverlichting. Het is wat minder waarschijnlijk dat dat blijft branden, maar zo af en toe komt het voor - en als je je auto altijd op een plek parkeert waar veel licht is, zie je dat zelfs 's nachts niet.

Andere antwoorden (3)

Heb sterk het vermoedde dat je accu stuk is.

Door ouderdom kunnen de lodenplaten in de accu krom trekken, mogelijk dat 1 plaat bijna de andere raakt, hierdoor verliest hij ook langzaam zijn spanning.

Omdat zeker te weten moet je even de minpool van de accu loskoppelen en kijken of hij dan nog leeg loopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan eenvoudig controleren of er ergens een stroomlek in het systeem bestaat. Zet het contact geheel uit. Haal vervolgens de massapool van de accu los en plaats tussen de losgenomen klem en de min-accupool een buislampje van 12V. Als het lampje niet gaat branden is jouw accu aan pensioen toe. Gaat het echter wel branden dan is ergens in de auto een 'verbruiker' actief. Zoek ze.....!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bovenste klopt ! maar misschien best ipv lampje amperemeter plaatsen ! dan weet je exact hoeveel je stroomverlies is .Aan dat aantal amperes of milliamperes kan je al een ideetje vormen waar het van komt ! Terwijl die der tussen staat koppel je een voor een alle mogelijkheden der tussen uit tot je de oorzaak gevonden hebt ! Zie wel eerst dat de batterij zelf ok is .Dit kan je meten met een zuurtemeter of de batterij volledig op te laden en zonder verbruikers door te testen met een shuntweerstand