Kun je een nieuwe auto kopen zonder afleverkosten?

De huis-aan-huiskranten staan vol met auto-advertenties, de ene aanbieding nog mooier dan de andere. Maar lees en kijk je goed, dan staat er bij de verkoopprijs een sterretje (*), wat altijd betekent dat er ergens "kleine lettertjes" zijn. Voorbeeld: Audi A1, vanaf euro 17.325*. Bij het sterretje (weggestopt aan de zijkant van de advertentie): "dit is de actieprijs exclusief rijklaarmaakkosten". Hoeveel die zijn, staat er niet bij.
2e voorbeeld: Fiat 500 TwinAir Lounge, prijs euro 17.352, nu euro 13.950*. Bij het sterretje: "exclusief metallic lak euro 300, afleverkosten euro 570, afleveringspakket euro 150. Wil je deze auto dus rijklaar hebben (in de uitvoering zoals aangeboden in de advertentie), komt er maar liefst 1020 euro bovenop die z.g. aanbiedingsprijs. Wat het verschil is tussen de afleveringskosten en het afleveringspakket is me ook niet duidelijk. Zijn dit niet gewoon verkapte inkomsten (ik vind het belachelijk hoge bedragen om een fabrieksnieuwe auto rijklaar te maken), en zijn die onderhandelbaar wanneer je een auto wilt kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de afleverkosten kun je niet (helemaal) onderuit, daar zitten transportkosten en kosten rijklaarmaken, op kenteken zetten(?) enzovoorts.
Het afleverpakket zijn meestal de matten, gevarendriehoek, eventueel brandblusser en andere zooi die je ook in je oude auto nog hebt liggen. Dat afleverpakket kun je zonder meer schrappen.
Metallic lak hoeft natuurlijk alleen als je het mooi/nodig vindt, net als de waxoyl of andere peperdure wasbehandeling.
paulus811
12 jaar geleden
Er is ooit geprobeerd om de afleverkosten in de autoprijs te stoppen, maar voor de consument wordt de auto dan gevoelsmatig duurder in vergelijk met merken die dat niet doen en de auto wordt ook in absolute zin duurder omdat dan over de afleverkosten ook BPM wordt berekend. Dat laatste is de reden om het apart in rekening te brengen.

Antwoorden (3)

Meestal kan je wel wat van de kosten van een auto afpraten. Ga tegen het eind van de maand naar de dealer en probeer het dan, misschien heeft hij nog wel een target om te halen en is daarom eerder geneigd je een paar honderd euro extra korting te geven. Het hangt er natuurlijk ook van af hoe populair een bepaald type auto is, vliegen ze als warme broodjes van de bakker over de toonbank dan zal de dealer niet snel veel van de prijs afhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een auto zelf bij de fabriek ophaalt, betaal je geen (of in ieder geval een stuk minder) afleveringskosten. Bv. bij Volkwagen in Wolfsburg. Dan kun je er gelijk een leuk dagje uit in de 'Autostadt' maken.
http://www.autostadt.de/de/start/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Moet je geen Japanner kopen, want dan overstijgen de ophaalkosten al snel de afleverkosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)) Terug thuis is ie wel gelijk ingereden en een toe aan een beurt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet precies hoeveel die afleverkosten zijn. Maar houd rekening met de kosten van de rit die je dan maakt. Van Amsterdam naar Wolfsburg is toch al snel 4.5 uur en kost je zn 50 á 60 euro aan brandstof. Daarna moet je ook nog terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afleverkosten zijn meestal vele honderden euro's, dus als tijd geen geld kost, loont het een auto in Wolfsburg op te halen. Bovendien is de autostad zeker een bezoekje waard en krijg je gratis toegang (*) als je je auto komt halen. Dus dat heft elkaar weer op. (*) das was i 2008 zo, of dat nu nog is, zou men even na moeten vragen.
paulus811
12 jaar geleden
Ik was vorig jaar bij BMW in München en dat is inderdaad erg leuk. Veel mensen kwamen daar een auto ophalen. En t mooie is, je kan er gelijk de autobahn mee op! Maar al met al heb je je benzine, eten, overnachting etc. en is het vooral leuk. Want bepaalde kosten die in de aflevering zitten krijg je alsnog. En je moet ook wel e.e.a. regelen om de Nederlandse kentekenplaat door de Duitser in Wolfsburg/Munchen/Ingolstadt/Zuffenhausen op de auto te laten schroeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou waarschijnlijk ook rode fabrieksplaten of tijdelijke Duitse platen (met een looptijd van 2 weken ofzo) kunnen laten monteren. Inderdaad kost dat geld, maar iets doet men ook wel voor die afleveringskosten. Voor de rest is het gewoon leuk een keer te doen. ;-)
De afleverings kosten zijn de kosten om de op naam te zetten en dergelijk. Koop je een nieuwe, dan zal hij gekeurd moeten worden, aanvraag kenteken bewijs, op naam zetten, en andere kosten die de garage maakt om hem ook klaar te maken voor gebruik. Denk aan stickers eraf halen en dergelijk. Verschillend per garage ligt het er ook aan met hoeveel brandstof ze een auto afleveren. Ook word soms het schoonmaken van de auto in de prijs meegenomen. Al deze kosten zijn natuurlijk per garage erg verschillend, sommigen besteden dit uit, anderen doen dit allemaal zelf en ook de werk uren verschillen dan per garage. Dat is de reden waarom je afleveringskosten betaalt. Maar vaak ik de marge dusdanig, dat er over onderhandelt kan worden. Bij de onderhandeling speelt ook mee of je een auto inruilt of rechstreeks koopt. Zelf bij inruilen zitten enorme verschillen, maar onder de streep haalt het weinig uit. Want als je erg veel inruil op jou auto krijgt, zul je de volle prijs voor de nieuwe betalen. Krijg je echter weinig inruil waarde voor jou auto, dan zal de nieuwe auto ook minder kosten. Kijk daarom ook altijd naar het totale eind bedrag dat u moet bijbetalen. Die zal meestal vergelijkbaar zijn met andere garages.