Op elke auto's die ingeschreven staan, dient wegentaks betaald te worden. Dus de garage moet enkel wegentaks betalen op de ingeschreven voertuigen en niet op de auto's in de toonzaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een onderscheid tussen de auto's die op naam van de garage staan en die in de bedrijfsvoorraad staan. Auto's die op naam van de garage staan zijn bijvoorbeeld een service auto of de auto waar de eigenaar in rijdt of een verkoper. Voor deze auto's moet wegenbelasting worden betaald. De auto's die in de bedrijfsvoorraad staan zijn voor de verkoop. Deze staan niet op naam van de garage maar zijn gevrijwaard zodat ze in zijn handelsvoorraad staan. Voor deze auto's wordt geen wegenbelasting betaald. Er mag in principe ook niet mee worden gereden op de openbare weg. Als een klant een proefrit wil maken dan wordt er op de originele kentekenplaten een groene kentekenplaat gemonteerd. Deze groene plaat is een ontheffing om met een auto die in de bedrijfsvoorraad staat te mogen rijden. De garagehouder betaalt kosten voor deze groene kentekenplaat. Dat is het enige. Met deze groene platen is ook de verzekering geregeld.