Dragen winterbanden onder mijn auto bij voor een lagere brandstof?

Is het zo dat winterbanden er voor zorgen dat de grip beter is met de kou en het ook scheelt in het brandstof gebruik?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het heeft zeker effect op je brandstofverbruik, maar dan wel de andere kant op dan je denkt. Als ik de winterbanden gemonteerd heb, dan gaat mijn brandstofverbruik omhoog. Een zoektocht online bracht me de volgende zin: "Rijden met winterbanden verbruikt (ongeveer 10%) extra brandstof. " http://www.gratisrijbewijsonline.be/milieuwet1.htm Dit neem ik echter met een korreltje zout, zoveel verschilt mijn verbruik niet ten opzichte van een zomerband. Wel is het zo dat als het kouder is, je sowieso al meer verbruikt (denk aan verwarming van de auto en het feit dat de motor er langer over doet om warm te worden etc) en dat de luchtweerstand in de winter ook groter schijnt te zijn dan in de zomer. Toegevoegd na 1 minuut: Een verdere zoektocht bracht me naar deze tekst: "Mythe 9: Winterbanden verhogen het brandstofverbruik van de auto. De waarheid: De rolweerstand van moderne winterbanden is niet noodzakelijk hoger dan die van zomerbanden. Over het algemeen hebben winterbanden een vergelijkbare rolweerstand met zomerbanden. De aanpak om de rolweerstand van winterbanden te verlagen is identiek aan die van zomerbanden: specifieke constructie-eigenschappen en –materialen worden ontwikkeld en toegepast om de vervorming van de van de band en energieverlies tijdens het rijden te verminderen. Daardoor wordt de rolweerstand van de band verlaagd en het verbruik en de CO2-uitstoot worden verminderd. " http://www.femistyle.be/nl/vrije-tijd/de-waarheid-over-winterbanden Het blijkt dus dat het voor moderne winterbanden niet zozeer meer geldt dat het een hoger brandstofverbruik met zich mee brengt.

Omdat winterbanden meer profiel hebben, is de rolweerstand hoger. Dat levert een hoger brandstofverbruik op in vergelijking met zomerbanden. Winterbanden zijn overigens erg effectief op wegen met sneeuw en ijs, maar zomerbanden geven meer grip bij regen. Het effect van wintebanden onder auto's op wegen met sneeuw en ijs wordt volledig teniet gedaan als bestuurders harder gaan rijden.

c4th heeft een mooi antwoord gegeven op het onderwerp brandstof verbruik. Nu nog grip: Een tuv (duitse) test geeft aan dat winterbanden vooral meer grip hebben op koud nat wegdek en sneeuw. De verschillen met sneeuw zijn dramatisch hoog (voor de zomerband rijder tenminste). Een test leerde dat remmen van 50 naar 0 met winterbanden op sneeuw je in 36 meter liet stoppen (nog altijd veel langer dan de 10-12 meter op goed droog wegdek...winterbanden zijn nou eenmaal geen wonder) maar zomerbanden hadden 66 meter nodig om die auto te stoppen. Uiteraard is dat bij tractie (optrekken, helling op komen) ook een dergelijk verschil. Komt er op neer dat je met winterbanden doorrijdt op stijgende invoegstroken, brughellingen ed met de gebruikelijke helling van 4% terwijl je met zomerbanden vast komt te staan (en daarmee feitelijk het hele verkeer kunt vastzetten in die buurt..het ontbreken van een winterband verplichting is mi dan ook 1 van de hoofdredenen dat nederland bij sneeuwval stil komt te staan) Toegevoegd na 3 minuten: Wel een kleine aanvulling op brandstof verbruik. Een winterband MOET vervormen als ie de weg raakt. Door dat vervormen wordt de sneeuw uit de groeven gedrukt ipv dat de band een ijslaag krijgt van samen geperste sneeuw. Een zomerband heeft dat vervormen niet zo nodig. Lijkt me dat de winterband dus wel altijd fractioneel meer brandstof nodig zal hebben dan de zomer band. Het meerverbruik hangt dan af van de elasticiteit waarmee de band terugveert en of die terugvering nog nuttig gebruikt wordt.

De compound (samenstelling) van een winterband is zachter dan die van een 'zomerband', heeft om deze reden meer rolweerstand en verbruikt automatisch wat meer brandstof. Uit de test uit Autoweek week 43 een paar opmerkelijke verschillen die wat zeggen over de grip onder verschillende omstandigheden: Bij sneeuw op een bochtige weg: winterband: tot 59,5 km p/u mogelijk zomerband: niet rijdbaar Remmen op sneeuw bij 40 km p/u winterband: stopafstand 18,7 meter zomerband: 46,3 meter Bij regen op een bochtige weg: winterband: tot 77,7 km p/u mogelijk zomerband: tot 78,0 km p/u mogelijk Remweg bij droog weer bij 100 km p/u winterband: stopafstand 44,8 meter zomerband: stopafstand 40,3 meter Bochtgedrag bij droog weer: winterband: tot 87,1 km p/u mogelijk zomerband: tot 88,1 km p/u mogelijk

@c4th: Bij koudere buitentemperaturen zal de auto MINDER verbruiken omdat er per liter koude lucht meer zuurstofmoleculen in zitten dan in warmere lucht wat weer bijdraagt aan een betere verbranding. Dus wat in de praktijk ook meestal blijkt is dat bij koudere temperaturen de motor beter presteert en daardoor ook zuiniger is. En de verwarming zorgt niet zo zeer voor extra brandstofverbruik, dit doet de airco overigens wel in de zomer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100