Hoe is het mogelijk dat een dieselmotor niet afslaat na afzetten van het contact?

Ik las in de ANWB kampioen bij een wegenwacht artikel dat een dieselmotor bleef draaien (met steeds meer toeren) en niet afsloeg als de bestuurder de sleutel uit het contact haalde.

Je zou dan de auto in stilstand moeten brengen (remmen) en dan de koppeling in een keer op laten komen om de motor af te laten slaan.

Maar hoe werkt dit dan technisch, dat de motor niet afslaat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er kan naast de mooie antwoorden die al gegeven zijn toch nog iets anders aan de hand zijn, en dat is een lekkende turbo. Door een combinatie van lekkende oliekeerringen en een oververhitte turbo (deels door de vrijwing van de versleten lagers?) kan er een situatie ontstaan waarbij warme motorolie aangezogen worden en de in inlaat komt om daar perfecte brandstof te worden voor de dieselmotor. Het resultaat is een op hol geslagen motor en dat kan best eng zijn. Ik heb wel eens een verhaal gehoord van een van de automonteurs die ik ken dat iemand met een op hol geslagen diesel zijn auto op de A7 in het zuiden van de Wieringermeerpolder helemaal tot net aan het begin van de Afsluitdijk moest laten uitrazen totdat de oliedruk zodanig was verminderd dat de auto met remmen tot stilstand kon worden gebracht.

Een dieselmotor heeft geen elektrische ontsteking met bougies, de brandstof wordt ontstoken door de warmte die ontstaat door de compressie in de cylinders. Als de motor draait dan zijn alle componenten die voor de inspuiting van de brandstof zorgen geheel mechanisch met de motor verbonden, zolang er geen elektrische klep de brandstoftoevoer afsluit kan de motor dus zonder elektriciteit doordraaien.

wkipedia: Een verbrandingsmotor perst gas of een gasmengsel samen in een verbrandingskamer, waarna het ontstoken wordt. Dit kan op twee manieren. Een dieselmotor perst lucht zeer sterk samen, waarbij de temperatuur van die lucht sterk oploopt. Wanneer dan brandstof verneveld wordt in de hete lucht vindt zelfontbranding plaats. Met andere woorden: de werking van dieselmotoren is gebaseerd op het principe van zelfontbranding. Bij mengselmotoren wordt geen lucht, maar een brandstof-lucht mengsel samengeperst, en de samenpersing (compressieverhouding) is veel lager dan bij een diesel, waardoor de temperatuur op grond van de eerste wet van Gay-Lussac minder hoog oploopt dan bij een diesel. De zelfontbrandingstemperatuur wordt niet bereikt, en een vonk ontsteekt daarom het mengsel.

Zoals hierboven al is beschreven werkt een dieselmotor met een hoge compressie welke de zelfverbranding dus bewerkstelligd door de hoge temperatuur (wet van Boile-Gay Lussac) Vroeger hoorde je wel eens van 'op hol geslagen dieselmotoren'. Met name motoren welke al wat ouder waren ontstond het probleem bij de zuigerveren en olieschraapveer. Deze dichtten de cilinder als het ware niet goed af en kon olie vanuit het carter langs de zuigerveren dus boven de zuiger komen en hield de motor zich op deze manier draaiende (in stand). Dus eigenlijk wordt de motor draaiende gehouden door verbranding van zijn eigen smeerolie.

Bronnen:
monteur motorvoetuigen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100